J 2019

Svatební košile Antonína Dvořáka, Vítězslava Nováka a Bohuslava Martinů: Komparativní analýza

OTTOVÁ, Markéta

Základní údaje

Originální název

Svatební košile Antonína Dvořáka, Vítězslava Nováka a Bohuslava Martinů: Komparativní analýza

Název anglicky

The Spectre's Bride by Antonín Dvořák, Vítězslav Novák and Bohuslav Martinů: Comparative analysis

Autoři

OTTOVÁ, Markéta (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

JAMUSICA, 2019, 2694-7579

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60403 Performing arts studies

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Hudební fakulta

Klíčová slova česky

Svatební košile, kantáta, hudební analýza, komparace, vokálně-instrumentální hudba

Klíčová slova anglicky

The Spectre’s Bride; cantata; musical analysis; comparison; vocal-instrumental music
Změněno: 24. 3. 2021 23:03, doc. PhDr. Petr Lyko, Ph.D. et Ph.D.

Anotace

V originále

Příspěvek se zabývá třemi kantátami s názvem Svatební košile českých skladatelů Antonína Dvořáka, Vítězslava Nováka a Bohuslava Martinů. Po prozkoumání teoretického a historického pozadí uvedených skladeb byla provedena komplexní hudební analýza každé ze skladeb, která odhalila určité skladebné principy, které skladatelé zvolili pro tento typ kompozice. Výsledky analýzy byly shrnuty v komparační části práce. Komparační analýza odhaluje shodné momenty i zásadní rozdíly v přístupu skladatelů k totožnému námětu, a to v oblasti slohu, kompozičních technik a hudební formy, věrnosti textové předloze, délky skladby, instrumentace, vokálního obsazení a rozdělení rolí, sémiotických aspektech díla i popularity.

Anglicky

The paper deals with three cantatas called The Spectre’s Bride composed by Czech composers Antonín Dvořák, Vítězslav Novák and Bohuslav Martinů. After a brief survey of the theoretical and historical background the complex musical analysis of each piece was carried out. It discovered certain compositional principles chosen by each composer for this type of composition. The outcomes of the analysis were summarized in the comparative chapter. The comparative analysis reveals the correspondences and contrasts of the compositions in many aspects (e.g. style, composition methods and musical form, arrangements of the poem, length of the piece, instrumentation and performing forces, semiotic aspects and popularity).