J 2021

Audio-vizuální tvorba v izolaci

HANOUSEK, Radim

Basic information

Original name

Audio-vizuální tvorba v izolaci

Name (in English)

Audiovisual artwork in isolation

Authors

HANOUSEK, Radim (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

ArteActa, Praha, NAMU, 2021, 2571-1695

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60403 Performing arts studies

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Music

Keywords in English

graphic score; artistic research
Změněno: 31/1/2021 18:52, MgA. Ing. Radim Hanousek

Abstract

V originále

V době koronavirového nouzového stavu jsem zrealizoval přes internet dva projekty. Oba vychází z mého zájmu o netradiční notace a grafické partitury. V prvním projektu (Kresby) jsem se snažil najít vhodnou interpretaci kreseb, které na mou výzvu vytvořila výtvarnice Olga Piperová Taušová. Vyzkoušel jsem přístup precizní přípravy na principu kompozice i intuitivní improvizovanou interpretaci řízenou vlastními emocemi z vizuálního vjemu. Ve druhém projektu jsem vyzval studenty HF JAMU, aby mi nahráli a poslali podle přiloženého návodu svou interpretaci mé vlastní graficko-konceptuální partitury, inspirované tréninky orientačního běhu, které navzdory izolaci probíhaly ve speciálním nekontaktním režimu. Úspěšné zaslané nahrávky jsem studiově zpracoval. Ve svém příspěvku popíši a zhodnotím proces vzniku a realizaci této partitury.

In English

During the coronavirus emergency, I implemented two projects over the Internet. Both are based on my interest in non-traditional notations and graphic scores. In the first project (Drawings) I tried to find a suitable interpretation of the drawings created by the artist Olga Piperová Taušová at my request. I tried the approach of precise preparation on the principle of composition as well as intuitive improvised interpretation controlled by my own emotions from visual perception. In the second project, I invited HF JAMU students to record and send me their interpretation of my own graphic-conceptual score, inspired by orienteering trainings, which, despite the isolation, took place in a special non-contact mode. I processed the successfully sent recordings in the studio. In my contribution I will describe and evaluate the process of creation and realization of this score.