Detailed Information on Publication Record
2020
Kolektivní improvizace a grafické partitury jako výukový materiál
HANOUSEK, RadimBasic information
Original name
Kolektivní improvizace a grafické partitury jako výukový materiál
Name (in English)
Collective improvisation and graphic scores as teaching material
Authors
Edition
Mezinárodní muzikologická konference Janáčkiana, Ostrava, 2020
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
60403 Performing arts studies
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
Organization unit
Faculty of Music
Keywords (in Czech)
Hudba; grafická partitura; kolektivní improvizace; výuka
Keywords in English
Music; graphic score; collective improvisation; education
Změněno: 4/5/2021 11:39, doc. PhDr. Petr Lyko, Ph.D. et Ph.D.
V originále
Příspěvek přináší poznatky z různě zaměřených hudebních workshopů pro děti na téma zvuk, improvizace a grafické partitury. Hudba je dětem prezentována jako možnost sebevyjádření, s důrazem na emoce, kreativitu, spolupráci a vnímání reálného zvukového i vizuálního světa. Důležitou součástí workshopů je propojení hudby a výtvarného umění. Pro děti je vyjadřování emocí kresbou přirozené a ve spojení s hudbou a zvukovým světem roste jejich otevřenost k novým zkušenostem a kreativita. Poznatky z hudebně-výtvarných workshopů jsou doplněny pozitivními reakcemi klientů s mentálním, či duševním postižením.
In English
This text brings information from various children's music workshops focusing on the theme of sound, improvisation and graphic scores. Music is presented to children as a way of expression emphasizing emotions, creativity, cooperation and perception of the real acoustic and visual world. To interconnect music and visual arts is an important part of the workshops. Children naturally express emotions by drawing and when combined with music and the acoustic world their openness towards new experiences and creativity increases. The results of these audio-visual workshops are supplemented with positive reactions of clients with mental and psychological challenges.