2020
Bedřich Antonín Wiedermann Variace a fuga na moravskou národní píseň z doby Napoleonovy: historie – analýza – hodnocení
MICHÁLKOVÁ SLIMÁČKOVÁ, JanaZákladní údaje
Originální název
Bedřich Antonín Wiedermann Variace a fuga na moravskou národní píseň z doby Napoleonovy: historie – analýza – hodnocení
Název česky
Bedřich Antonín Wiedermann Variace a fuga na moravskou národní píseň z doby Napoleonovy: historie – analýza – hodnocení
Název anglicky
Bedřich Antonín Wiedermann Variations and fugue on a Moravian National Song from the Napoleonic Era: history - analysis - evaluation
Autoři
MICHÁLKOVÁ SLIMÁČKOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Mezinárodní výroční konferenci 2020 České společnosti pro hudební vědu, 2020
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
60403 Performing arts studies
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Hudební fakulta
Klíčová slova anglicky
Bedřich Antonín Wiedermann; organ music; folk music; arrangement of folk songs; 20th century music; Czech music
Příznaky
Mezinárodní význam
Změněno: 26. 12. 2023 19:19, Mgr. Jana Michálková Slimáčková, Ph.D.
V originále
Variace na světské lidové nápěvy se objevují ve varhanní tvorbě zahraniční a české málo. Jedním z příkladů jsou Variace a fuga na moravskou národní píseň z doby Napoleonovy od Bedřicha Antonína Wiedermanna. Skladba pochází z roku 1937, je dochována ve Wiedermannově pozůstalosti v Českém muzeu hudby v Praze (Pnm LD 3). Tato rozsáhlá, zhruba pětadvacetiminutová skladba má za téma píseň Pod Slavkovem, pod tú horú, kterou František Sušil uvedl ve sbírce Moravské národní písně /1859/ pod č. 174 a která pojednává o slavné bitvě z Wiedermannova rodného kraje (Slavkov, u něhož se roku 1805 uskutečnila, je od Ivanovic na Hané vzdálen přibližně 25 km). Po tématu následuje třináct variací (i s Wiedermannovým oblíbeným pastorale) a pak monumentální dvojitá fuga, která v samotném závěru cituje v pedálu Marseillaisu. Tato skladba byla přirovnána hráčskými nároky s Duprého Variations sur un Noël op. 20 (1922).