V originále
Článek reflektuje klíčové dílo Alberta Schweitzera Deutsche und Französische Orgelbaukunst und Orgelkunst, které mělo značný dopad na vývoj varhanářství ve 20. století. Jeho obsah je zde kriticky interpretován a reflektován z hlediska širšího dopadu na vývoj konstrukčních, zvukových, uměleckých, estetických, či funkčních aspektů varhan a varhanní hudby. Schweitzerem jsou ve zkoumaném spisu sledovány dvě vývojové linie celé varhanní kultury, a sice německá a francouzská. Mezi základní teze, ke kterým zde dospívá, patří požadavek stavby varhan s dodržením základních konstrukčních principů (strojového, sborového a zvukové pyramidy), preferencí zásuvkové vzdušnice a mechanické traktury (příp. s Barkerovou pákou) a adekvátně diferenciovaným tlakem vzduchu v rámci jednotlivých strojů. Reflektována je zde také problematika varhanní hry, varhanní literatury a jejich vztah k typu, podobě a kvalitě nástrojů, na nichž je realizována. Cílem a zamýšleným přínosem k poznání v rámci předkládaného článku je vystihnutí podstaty Schweitzerových myšlenek přímo z primárního pramene, tedy bez zkreslení, ke kterému nezřídka docházelo četnými následnými interpretacemi, zejména v rámci navazujícího reformního Varhanního hnutí. Bez tohoto kroku (který doposud v české organologii chybí) nelze adekvátně interpretovat ani rozsáhlou problematiku zmíněného Varhanního hnutí, představující zásadní trend ve stavbě varhan minulého století.
Anglicky
The article reflects the key work of Albert Schweitzer, Deutsche und Französische Orgelbaukunst und Orgelkunst, which had a significant impact on the development of organ building in the 20th century. Its content is critically interpreted and reflected in terms of a broa - der impact on the development of structural, sound, artistic, aesthetic and functional aspects of organ and organ music. Schweitzer traces two developmental lines of the entire organ culture in the examined work, namely German and French. His basic conclusions include the requirement to build organs in compliance with the basic design principles (machine, choral and sound pyramid), the preference for the slider wind chest and mechanical traction (or with a Barker lever) and adequately differentiated air pressure within each machine. The issues of organ playing, organ literature and their relationship to the type, form and quality of instruments on which it is realized are also reflected here. The aim and intended contribution to scholarship in the submitted article is to capture the essence of Schweitzer’s ideas directly from the primary source, i. e. without distortion which often occurred due to numerous subsequent interpretations, especially within the later reformative Organ Movement. Without this step (which is still lacking in Czech organology), it is not possible to adequately interpret the extensive issues of the above mentioned Organ Movement, which represents a fundamental trend in the construction of the organ of the last century.