k 2019

Fenomenální tělo jako prostředek performativního utváření skutečnosti

KONÝVKOVÁ, Tereza

Základní údaje

Originální název

Fenomenální tělo jako prostředek performativního utváření skutečnosti

Autoři

KONÝVKOVÁ, Tereza

Vydání

Workshop Performance/performativita, 2019

Další údaje

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Webová stránka s informacemi o workshopu pořádáném Centrem pro výzkum performativity a Katedrou divadelních studií FF MU

Organizační jednotka

Divadelní fakulta

Klíčová slova anglicky

Sokol movement; performativity; performance; phenomenal body
Změněno: 19. 4. 2020 14:41, doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D.

Anotace

V originále

Divadelní teoretička a historička Erika Fischer –Lichte ve své monografii Estetika performativity definuje dva základní typy performativních těl: tělo fenomenální a tělo sémiotické. Jejich vzájemná korelace pak v performanci spolu s dalšími typy materiálnosti (jako prostorovost, zvukovost a časovost) utváří specifický význam, sledovaný diváky na dvou úrovních: v úrovni prézentnosti (formované fenomenálním tělem) a reprezentace (formované tělem sémiotickým). Nastíněný koncept konstituování významu aplikuji na performance sokolského hnutí, jejichž prostřednictvím byla v tělech a těly aktérů a diváků utvářena národní identita. Jakou funkci při tvorbě významu takových událostí zastávalo především fenomenální tělo, bylo stěžejní otázkou příspěvku.
Zobrazeno: 25. 11. 2024 22:15