HROCH, Martin. Fenomén Paisiello - Ital na carském dvoře (Phenomenon Paisiello - Italian in the tsar's court). JAMUsica. 2019, vol. 4, 1-2, p. 1-14. ISSN 2694-7579.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Fenomén Paisiello - Ital na carském dvoře
Name (in English) Phenomenon Paisiello - Italian in the tsar's court
Authors HROCH, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition JAMUsica, 2019, 2694-7579.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60400 6.4 Arts
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Music
Keywords in English Giovanni Paisiello; Regole per bene accompagnare; Italian; court in St. Petersburg
Changed by Changed by: doc. PhDr. Petr Lyko, Ph.D. et Ph.D., učo 5794. Changed: 7/4/2020 13:28.
Abstract
Práce reflektuje stěžejní část teoretické a klávesové tvorby italského hudebního skladatele Giovanni Paisiella (1740–1816). Zaměřuje se především na díla vzniklá v období jeho působení na petrohradském carském dvoře Kateřiny II. Veliké. Giovanni Paisiello přijímá nabídku carevny Kateřiny II. a stává se jejím dvorním kapelníkem na petrohradském dvoře, kde k jeho povinnostem patří i výuka žáků z carevnina okruhu. K tomuto účelu vzniká generálbasový traktát Regole per bene accompagnare jako souhrn pravidel a doporučení k umění doprovodu a improvizaci partiment. Za neméně významný neoperní počin lze považovat jeho dva petrohradské koncerty pro cembalo a orchestr, kam Paisiello přenáší zpěvný, virtuózní a efektní styl neapolské opery.
Abstract (in English)
The work reflects the crucial part of the theoretical and keyboard work of the Italian composer Giovanni Paisiello (1740–1816). It focuses mainly on works created during his time at St. Petersburg's court of Katerina II. Giovanni Paisiello accepted the offer of Empress Catherine II to become music director at the court in St. Petersburg. Among his duties also was teaching of pupils from imperial circles. The thoroughbass treatise Regole per bene accompagnare was elaborated for this purpose as a compendium of rules and recommendations for the art of accompaniment and partimen improvisation. Another equally significant non-operatic compositions are Paisiello’s two Petersburg concertos for harpsichord and orchestra, which are characterised by the typical melodious, virtuosic and impressive style of the Neapolitan opera.
PrintDisplayed: 21/7/2024 06:18