J 2019

Fenomén Paisiello - Ital na carském dvoře

HROCH, Martin

Basic information

Original name

Fenomén Paisiello - Ital na carském dvoře

Name (in English)

Phenomenon Paisiello - Italian in the tsar's court

Authors

HROCH, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

JAMUsica, 2019, 2694-7579

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60400 6.4 Arts

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Music

Keywords in English

Giovanni Paisiello; Regole per bene accompagnare; Italian; court in St. Petersburg
Změněno: 7/4/2020 13:28, doc. PhDr. Petr Lyko, Ph.D. et Ph.D.

Abstract

V originále

Práce reflektuje stěžejní část teoretické a klávesové tvorby italského hudebního skladatele Giovanni Paisiella (1740–1816). Zaměřuje se především na díla vzniklá v období jeho působení na petrohradském carském dvoře Kateřiny II. Veliké. Giovanni Paisiello přijímá nabídku carevny Kateřiny II. a stává se jejím dvorním kapelníkem na petrohradském dvoře, kde k jeho povinnostem patří i výuka žáků z carevnina okruhu. K tomuto účelu vzniká generálbasový traktát Regole per bene accompagnare jako souhrn pravidel a doporučení k umění doprovodu a improvizaci partiment. Za neméně významný neoperní počin lze považovat jeho dva petrohradské koncerty pro cembalo a orchestr, kam Paisiello přenáší zpěvný, virtuózní a efektní styl neapolské opery.

In English

The work reflects the crucial part of the theoretical and keyboard work of the Italian composer Giovanni Paisiello (1740–1816). It focuses mainly on works created during his time at St. Petersburg's court of Katerina II. Giovanni Paisiello accepted the offer of Empress Catherine II to become music director at the court in St. Petersburg. Among his duties also was teaching of pupils from imperial circles. The thoroughbass treatise Regole per bene accompagnare was elaborated for this purpose as a compendium of rules and recommendations for the art of accompaniment and partimen improvisation. Another equally significant non-operatic compositions are Paisiello’s two Petersburg concertos for harpsichord and orchestra, which are characterised by the typical melodious, virtuosic and impressive style of the Neapolitan opera.