Detailed Information on Publication Record
2019
Fenomén Paisiello - Ital na carském dvoře
HROCH, MartinBasic information
Original name
Fenomén Paisiello - Ital na carském dvoře
Name (in English)
Phenomenon Paisiello - Italian in the tsar's court
Authors
HROCH, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
JAMUsica, 2019, 2694-7579
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
60400 6.4 Arts
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
Organization unit
Faculty of Music
Keywords in English
Giovanni Paisiello; Regole per bene accompagnare; Italian; court in St. Petersburg
Změněno: 7/4/2020 13:28, doc. PhDr. Petr Lyko, Ph.D. et Ph.D.
V originále
Práce reflektuje stěžejní část teoretické a klávesové tvorby italského hudebního skladatele Giovanni Paisiella (1740–1816). Zaměřuje se především na díla vzniklá v období jeho působení na petrohradském carském dvoře Kateřiny II. Veliké. Giovanni Paisiello přijímá nabídku carevny Kateřiny II. a stává se jejím dvorním kapelníkem na petrohradském dvoře, kde k jeho povinnostem patří i výuka žáků z carevnina okruhu. K tomuto účelu vzniká generálbasový traktát Regole per bene accompagnare jako souhrn pravidel a doporučení k umění doprovodu a improvizaci partiment. Za neméně významný neoperní počin lze považovat jeho dva petrohradské koncerty pro cembalo a orchestr, kam Paisiello přenáší zpěvný, virtuózní a efektní styl neapolské opery.
In English
The work reflects the crucial part of the theoretical and keyboard work of the Italian composer Giovanni Paisiello (1740–1816). It focuses mainly on works created during his time at St. Petersburg's court of Katerina II. Giovanni Paisiello accepted the offer of Empress Catherine II to become music director at the court in St. Petersburg. Among his duties also was teaching of pupils from imperial circles. The thoroughbass treatise Regole per bene accompagnare was elaborated for this purpose as a compendium of rules and recommendations for the art of accompaniment and partimen improvisation. Another equally significant non-operatic compositions are Paisiello’s two Petersburg concertos for harpsichord and orchestra, which are characterised by the typical melodious, virtuosic and impressive style of the Neapolitan opera.