J 2019

Fenomén Paisiello - Ital na carském dvoře

HROCH, Martin

Základní údaje

Originální název

Fenomén Paisiello - Ital na carském dvoře

Název anglicky

Phenomenon Paisiello - Italian in the tsar's court

Autoři

HROCH, Martin (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

JAMUsica, 2019, 2694-7579

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60400 6.4 Arts

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Hudební fakulta

Klíčová slova anglicky

Giovanni Paisiello; Regole per bene accompagnare; Italian; court in St. Petersburg
Změněno: 7. 4. 2020 13:28, doc. PhDr. Petr Lyko, Ph.D. et Ph.D.

Anotace

V originále

Práce reflektuje stěžejní část teoretické a klávesové tvorby italského hudebního skladatele Giovanni Paisiella (1740–1816). Zaměřuje se především na díla vzniklá v období jeho působení na petrohradském carském dvoře Kateřiny II. Veliké. Giovanni Paisiello přijímá nabídku carevny Kateřiny II. a stává se jejím dvorním kapelníkem na petrohradském dvoře, kde k jeho povinnostem patří i výuka žáků z carevnina okruhu. K tomuto účelu vzniká generálbasový traktát Regole per bene accompagnare jako souhrn pravidel a doporučení k umění doprovodu a improvizaci partiment. Za neméně významný neoperní počin lze považovat jeho dva petrohradské koncerty pro cembalo a orchestr, kam Paisiello přenáší zpěvný, virtuózní a efektní styl neapolské opery.

Anglicky

The work reflects the crucial part of the theoretical and keyboard work of the Italian composer Giovanni Paisiello (1740–1816). It focuses mainly on works created during his time at St. Petersburg's court of Katerina II. Giovanni Paisiello accepted the offer of Empress Catherine II to become music director at the court in St. Petersburg. Among his duties also was teaching of pupils from imperial circles. The thoroughbass treatise Regole per bene accompagnare was elaborated for this purpose as a compendium of rules and recommendations for the art of accompaniment and partimen improvisation. Another equally significant non-operatic compositions are Paisiello’s two Petersburg concertos for harpsichord and orchestra, which are characterised by the typical melodious, virtuosic and impressive style of the Neapolitan opera.