Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@proceedings{12295, author = {Kauppinen, Otto}, booktitle = {Teritoria umění 2019}, keywords = {Participation of the spectator; participatory theatre; authenticity; immersive theatre}, language = {cze}, title = {Zdechliny autenticity v umělých peklech : Divácká participace jako aktivizační činitel v současném divadle}, url = {https://www.amu.cz/cs/studium/centrum-pro-doktorska-studia/konference-doktorandu-teritoria-umeni/teritoria-umeni-2019/}, year = {2019} }
TY - CONF ID - 12295 AU - Kauppinen, Otto PY - 2019 TI - Zdechliny autenticity v umělých peklech : Divácká participace jako aktivizační činitel v současném divadle KW - Participation of the spectator KW - participatory theatre KW - authenticity KW - immersive theatre UR - https://www.amu.cz/cs/studium/centrum-pro-doktorska-studia/konference-doktorandu-teritoria-umeni/teritoria-umeni-2019/ L2 - https://www.amu.cz/cs/studium/centrum-pro-doktorska-studia/konference-doktorandu-teritoria-umeni/teritoria-umeni-2019/ N2 - Současné divadlo se stále častěji blíží k participatory art, kdy jsou diváci spíše účastníky či spolutvůrci inscenace. Tvůrci diváka na jednu stranu osvobozují z pasivní pozice vnímatele, zároveň na něj přenášejí část zodpovědnosti za podobu výsledného tvaru díla. Může se zdát, že přichází třetí divadelní reforma: po režisérovi a prostoru je osvobozen a aktivizován divák. Jacques Ranciére však v Emancipovaném divákovi vysvětluje důležitost zachování pozice diváka. Claire Bishop v publikaci Artificial Hells vyjadřuje myšlenku, že ochota participovat je spíše další fází divácké pasivity – je podřízením se vůli umělce. Současná společnost touží po autenticitě, kterou si falešně vynahrazuje participací: hlasováním v reality show, lajkováním na sociálních sítích, sdílením subjektivního názoru s celým světem. Tyto jevy jsou projevem spektakularity, která nahrazuje performativitu: lidé odhalují svoje životy na sociálních sítích, zároveň se však bojí promluvit s neznámým člověkem na ulici. Na příkladech konkrétních inscenací současného divadla z několika evropských zemí budou v kontextu Vztahové estetiky Nicolase Bourriauda zkoumány limity participace jako prostředku k aktivizaci diváka. ER -
KAUPPINEN, Otto. Zdechliny autenticity v umělých peklech : Divácká participace jako aktivizační činitel v současném divadle (Cadavers of Authenticity in Artificial Hells : Participation of the spectator as an activating factor in contemporary theatre). In \textit{Teritoria umění 2019}. 2019.
|