i 2019

Káťa a Bajaja

VRBKOVÁ, Jitka and Vladimír HOLAN

Basic information

Original name

Káťa a Bajaja

Name (in English)

Káťa and Bajaja

Authors

VRBKOVÁ, Jitka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Vladimír HOLAN

Edition

Brno, 2019

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Umělecké realizace

Field of Study

60403 Performing arts studies

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Theatre Faculty

Keywords in English

Vladimír Holan; Theater Aldente; Down syndrome; disabled theater; poetic theater; actor-specific theater; theater with disabled actors

Links

TL02000500, research and development project.
Změněno: 18/5/2023 19:21, doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D.

Abstract

V originále

Scénické zpracování básnické sbírky Vladimíra Holana Bajaja určené pro dětského i dospělého diváka. Inscenace kombinuje profesionální divadelníky (herce, muzikanty, tvůrčí tým) a dětské i dospělé herce s Downovým syndromem (dále jen DS). Vzniká divadelní poetika, která staví na kontrastech jednotlivých herců, fyzických vlastnostech i performativních schopnostech herců s jinakostí. Režie propojuje básnické slovo, živou hudbu a pohyb, přičemž s „jinakostí“ pohybu herců s DS i s jinakostí jejich mluvy pracuje jako s danou stylizací. Vzniká působivé audiovizuální scénické dílo, ve kterém v konečném důsledku zaniká rozdílnost jednotlivých herců a vzniká nový, poetický svět básníka Vladimíra Holana a jeho dcery Káti. Mezi profesionálními inscenacemi integračního typu je tato ojedinělá z několikero důvodů: Jako jediná profesionální inscenace tohoto typu zapojuje i dětské herce s DS. Režie nalezla umělecké prostředky, díky nimž vyniká spontaneita a herecká naivita nejmladší herců s postižením a případné odchylky od smluveného scénáře využívá jako potenciál k dotváření živého jevištního tvaru v rámci každého jednotlivého představení. V neposlední řadě se jedná o inscenaci integračního typu, kde titulní roli Bajaji čítající značné množství replik nejednoduchého básnického textu hraje právě herec s DS. (Je všeobecně známo, že lidé s DS mají omezené schopnosti řeči a výslovnosti). Režijní zpracování však akcentuje odchylky od mluvní normy jako určitou formu muzikalizace a jinakost herce využívá k tvorbě specifické divadelní poetiky i k celkovému tematickému vyznění. Výstup vznikl v rámci projektu Umělecký výzkum tvorby divadelních inscenací s herci s Downovým syndromem jako účinného prostředku sociální inkluze podpořeného Technologickou agenturou ČR v rámci programu ÉTA (č. projektu TL02000500).

In English

A production of a poetry collection Bajaja by Vladimír Holan was intended for both children and adults. The production combines professional theatermakers (actors, musicians, directors etc.) and child and adult actors with Down syndrome (DS). Theatrical poetics builds on the contrasts of the individual actors, physical characteristics and performative abilities of actors with otherness. The director links a poetic word, live music and movement, uses the "otherness" of the actors' movement and language as stylization. An impressive audiovisual scenic work is created, where the difference in the actors ceases and creates a new, poetic world of poet Vladimír Holan and his daughter Káťa. Among professional productions of the integration type, this is unique for several reasons: As the only professional production of this type, it also involves child actors with DS. The director has found artistic means that excel in the spontaneity and naivety of the youngest actors with disabilities and uses any deviation from the agreed scenario as a potential to create a vivid stage form within each individual performance. Last but not least, it is an integration-type production, where the title role of Bajaja, comprising a large number of lines of poetic text, is played by the actor with DS. (It is common knowledge that people with DS have limited speech and pronunciation skills). However, the directing accentuates deviations from the spoken norm as a form of musicalization and uses the actor's otherness to create a specific theater poetics and overall thematic tone. The outputted was created within the research project Artistic research of the production of theatrical performances with actors with Down syndrome as effective means of social inclusion, supported by Technology Agency of the Czech Republic, programme ETA (project no. TL02000500).