VRBKOVÁ, Jitka. Teatr 21: divadlo herců se specifickými možnostmi (Teatr 21: Theatre of Actors with Specific Abilities). Divadelní revue. 2019, vol. 2019, No 3, p. 7-22. ISSN 0862-5409.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Teatr 21: divadlo herců se specifickými možnostmi
Name (in English) Teatr 21: Theatre of Actors with Specific Abilities
Authors VRBKOVÁ, Jitka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Divadelní revue, 2019, 0862-5409.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60400 6.4 Arts
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Divadelní revue (Czech Theatre Review) 2019 · no 2 - Summary
Organization unit Theatre Faculty
Keywords in English Theatre with specific actors; Teatr 21; political theatre; community theatre; theatre for life; Down syndrome; intellectual disability; disabled theater
Changed by Changed by: doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D., učo 5216. Changed: 6/4/2020 15:32.
Abstract
Studie „Teatr 21: divadlo herců se specifickými možnostmi“ vznikla na základě výzkumného pobytu ve varšavském divadle Teatr 21, které na profesionální bázi pracuje s herci s Downovým syndromem a poruchou autistického spektra. Specifické možnosti herců vnímá nejen jako omezené schopnosti, s nimiž je nutno se vyrovnat, ale především jako výjimečné možnosti, které jsou pro divadelní umění inspirující. Studie nabízí vhled do fungování divadla i analýzu principů tvorby na základě zhlédnutých inscenací, divadelních zkoušek a rozhovorů s tvůrci. Využívá proto nejen odborné literatury a recenzí, ale také deníkových záznamů autorky z výzkumného pobytu. Celkové sdělení pak pramení ze střídání distancí, z nichž je na problematiku nahlíženo.
Abstract (in English)
The article is an outcome of a research stay at the Warsaw Teatr 21, which works on professional basis with actors with Down syndrome and autism spectrum disorder. Teatr 21 perceives the specific abilities of actors not as limited abilities that need to be overcome but rather as exceptional possibilities that inspire the performing arts. The article offers an insight into the functioning of the theater as well as an analysis of creative principles. Based on the personal experience with the productions, theater rehearsals and interviews with the artists, the article uses not only academic literature and reviews, but also the author's diary records from her research stay. The overall message then stems from the alternate positions from which the topic is approached.
PrintDisplayed: 25/4/2024 16:28