J 2019

Teatr 21: divadlo herců se specifickými možnostmi

VRBKOVÁ, Jitka

Základní údaje

Originální název

Teatr 21: divadlo herců se specifickými možnostmi

Název anglicky

Teatr 21: Theatre of Actors with Specific Abilities

Autoři

VRBKOVÁ, Jitka (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Divadelní revue, 2019, 0862-5409

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60400 6.4 Arts

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Divadelní fakulta

Klíčová slova anglicky

Theatre with specific actors; Teatr 21; political theatre; community theatre; theatre for life; Down syndrome; intellectual disability; disabled theater
Změněno: 6. 4. 2020 15:32, doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D.

Anotace

V originále

Studie „Teatr 21: divadlo herců se specifickými možnostmi“ vznikla na základě výzkumného pobytu ve varšavském divadle Teatr 21, které na profesionální bázi pracuje s herci s Downovým syndromem a poruchou autistického spektra. Specifické možnosti herců vnímá nejen jako omezené schopnosti, s nimiž je nutno se vyrovnat, ale především jako výjimečné možnosti, které jsou pro divadelní umění inspirující. Studie nabízí vhled do fungování divadla i analýzu principů tvorby na základě zhlédnutých inscenací, divadelních zkoušek a rozhovorů s tvůrci. Využívá proto nejen odborné literatury a recenzí, ale také deníkových záznamů autorky z výzkumného pobytu. Celkové sdělení pak pramení ze střídání distancí, z nichž je na problematiku nahlíženo.

Anglicky

The article is an outcome of a research stay at the Warsaw Teatr 21, which works on professional basis with actors with Down syndrome and autism spectrum disorder. Teatr 21 perceives the specific abilities of actors not as limited abilities that need to be overcome but rather as exceptional possibilities that inspire the performing arts. The article offers an insight into the functioning of the theater as well as an analysis of creative principles. Based on the personal experience with the productions, theater rehearsals and interviews with the artists, the article uses not only academic literature and reviews, but also the author's diary records from her research stay. The overall message then stems from the alternate positions from which the topic is approached.