B 2019

Herec/pěvec v hudebním divadle

STUDENÝ, Tomáš

Basic information

Original name

Herec/pěvec v hudebním divadle

Name in Czech

Herec/pěvec v hudebním divadle

Name (in English)

Actor/singer in opera theatre

Authors

STUDENÝ, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Brno, 86 pp. 2019

Publisher

Nakladatelství JAMU

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

60400 6.4 Arts

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

Organization unit

Faculty of Music

ISBN

978-80-7460-162-0

Keywords (in Czech)

operní herectví; Výzkumné centrum hudebního/operního divadla

Keywords in English

opera actors; The Research Centre od Music/Opera Theatre
Změněno: 4/4/2020 22:04, doc. PhDr. Petr Lyko, Ph.D. et Ph.D.

Abstract

V originále

Tato publikace nabízí metodické návrhy pro herecké vzdělávání operních herců, podpořené pedagogickými a uměleckými zkušenostmi. Publikace hledá odpovědi na otázku, zda jsou teorie a metody herecké tvorby, užívané při výchově činoherních herců, aplikovatelné i v oblasti opery. Obsahuje také řadu myšlenek pro obecnější reflexi herecké složky v opeře a kritické představy o procesu vzdělávání operních herců. Herecké působení v opeře je pro herce zvláště náročné a jeho vzdělání zahrnuje mnoho odborných kompetencí na jiné úrovni než v jiných divadelních formách.

In English

This publication offers methodical suggestions for the actor education for opera actors, supported by pedagogical and artistic experience. The work answers the question of whether and how to apply the well-known methods of acting in opera practice and provides a number of concrete examples and recommendations how to proceed. It also contains a number of ideas for a more general reflection on acting in opera and critical notions towards the process of education of opera actors. Acting in the opera is specially demanding for the actor, and his education involves many professional competences on a different level than in other theatrical forms.