C 2019

Manipulation of Reality Through an Interactive Game: Remote X as an Example of New Modes of Spectatorship

SATKOVÁ, Naďa

Basic information

Original name

Manipulation of Reality Through an Interactive Game: Remote X as an Example of New Modes of Spectatorship

Authors

SATKOVÁ, Naďa (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Bristol and Chicago, Redefining Theatre Communities. International Perspectives on Community-Conscious Theatre-Making, p. 220-229, 10 pp. 2019

Publisher

Intellect Ltd. a The University of Chicago Press

Other information

Language

English

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

60403 Performing arts studies

Country of publisher

United States of America

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

Organization unit

Theatre Faculty

ISBN

978-1-78938-076-7

Keywords (in Czech)

divadlo; divák; komunita; kolektivní práce; hraní rolí; psychologie davu; identita; psychodrama; sociodrama; Remote X; Rimini Protokoll

Keywords in English

theatre; performance; spectator; community; collective work; role-playing; crowd psychology; identity; psychodrama; sociodrama; Remote X; Rimini Protokoll

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 17/4/2020 13:34, doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D.

Abstract

V originále

During specific kinds of performances their spectators are encouraged to be active and make their own decisions. This study focuses on changes in the modes of spectatorship and introduces one performance by Rimini Protokoll – Remote X, which has been held in more than fifteen cities all over the world from 2013. The performance Remote X invites spectators (or better participants) to a walk through the city. This “tour”, guided by instructions in participants’ headphones, connects theatre artists with local inhabitants and enables them to explore public space from unexpected angles and examine its socially unattractive localities. The purpose of this study is to point out this kind of unusual performances with specific requirements to spectators forming the specific “community” during the performances. Important psychological and sociological themes connected with such approaches in the field of theatre are named, for example collective work, self-determination, freedom, role-playing and crowd psychology. Also social, political and cultural identity is taken into consideration. The study deals with problems which must be solved during similar performances and with aspects of local and global perspectives in theatre-making. Then it focuses on the theme, how theatre artists deal with theatrical conventions characteristic for “common theatrical productions” and with elements of psychodrama and socio-drama.

In Czech

Kapitola je zaměřená na specifický druh představení, během kterých jsou diváci vedeni k tomu, aby byli aktivní a částečně rozhodovali o průběhu představení. Text je zacílen na fenomén diváctví a jeho změny, který představuje na příkladu představení/inscenace Remote X – projektu skupiny Rimini Protokoll, která s ním od roku 2013 navštívila více než patnáct měst po celém světě. Představení Remote X probíhá jako inscenovaná procházka městem. Diváci (nebo lépe účastníci) jsou vedeni instrukcemi pomocí sluchátek, která mají nasazena. Tato procházka propojuje diváky s místními obyvateli města a umožňuje jim zkoumat veřejný prostor z neobvyklých úhlů, včetně sociálně neatraktivních lokalit. Účelem kapitoly je poukázat na tento druh neobvyklých představení, která kladou na diváka specifické požadavky a vedou ho k vytváření specifické "komunity" s ostatními diváky. Jsou pojmenována důležitá psychologická a sociologická témata spojená s tímto přístupem k výstavbě představení, například kolektivní tvorba, determinace, svoboda, hraní rolí, psychologie davu. V potaz jsou brána rovněž témata sociální, politické a kulturní identity. Studie se zabývá také problémy, s nimiž se tvůrci takových představení mohou potýkat, a lokálními a globálními aspekty umělecké tvorby. Jsou pojednány také otázky, jak umělci čelí divadelním konvencím charakteristickým pro "běžná divadelní představení". Zmíněny jsou také prvky psychodramatu a socio-dramatu.