V originále
Publikace se zabývá vývojem filmové a televizní propagandy v historických a politických souvislostech, které se dotýkají českých zemí. Ve dvacátém století proběhly tři globální konflikty – dvě světové války horké a jedna studená. V nich hrála stále významnější roli propaganda. Od první světové války se stal důležitým nástrojem manipulace film. Jeho fotografický naturalismus snadno přesvědčoval diváky, u nichž vyvolával dojem viděného „na vlastní oči“. Ten umocňovala zvyšující se technická kvalita obrazu a nové možnosti kamery, umožňující natáčení vynalézavějších a účinnějších záběrů uprostřed bojů. Zároveň však filmový obraz ukazoval fikci, kterou často vydával za skutečnost. Filmový zvuk znamenal další umocnění manipulativního působení. Publikace rozebírá filmy animované, dokumentární a hrané, i tvorbu televizní. Zároveň poukazuje na vlivy nacistického Německa a Sovětského svazu, jejichž zájmům tuzemská propaganda sloužila.
Anglicky
The publication concerns a study of the development of film and TV manipulation of the society and public opinion in Czechoslovakia. There were three world wars between the beginning and the end of the century: two hot wars and a cold one. In them, propaganda played an increasingly important role. Since World War I, film has become an important tool for manipulation. Its photographic naturalism easily persuaded the audience to give them impression of being seen "with their own eyes". Higher technical quality of the image and new camera capabilities, allowing more imaginative and efficient shots in the middle of fights, potentiated the impact of manipulation. Film often showed a fiction portrayed as a fact. The cinematic sound further enhanced manipulative effects. The work focuses not only on feature film, but also documentary and animation, and follows selected television genres after the television broadcasting started, too. It also points to the influence of Nazi Germany and the Soviet Union, whose interests the domestic propaganda also served.