Detailed Information on Publication Record
2019
Text jako rám – text jako objekt. Mapování strategií práce s textem v současném evropském (konceptuálním) divadle
NYTRA, MatějBasic information
Original name
Text jako rám – text jako objekt. Mapování strategií práce s textem v současném evropském (konceptuálním) divadle
Authors
Edition
Teritoria umění 2019. 6. ročník vědecké konference doktorandů uměleckých vysokých škol, 2019
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Presentations at conferences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Organization unit
Theatre Faculty
Changed: 2/1/2020 23:40, MgA. Mgr. Matěj Nytra
Abstract
V originále
V roce 1996 zavádí Gerda Poschmann nový pojem Theatertext (text pro divadlo), tvorba autorů nejen německy píšící scény vykazuje podle ní (ale též dle prací H.–T. Lehmanna a E. Fischer–Lichte) takové množství oproti struktuře klasického dramatu nekonvenčních znaků až přestupků, že operovat nadále s pojmem drama – jako jediným označením textové předlohy divadelních inscenací – je neudržitelné, a současné divadlo v (inter)mediálním věku si žádá de facto nové přístupy v reflexi a estetické analýze. Jaké jsou pronikavé tendence toho, jak autoři 21. století s textem pro divadlo na scéně zacházejí? Jaký je vztah (dramaturgie) prostoru a audiovizuální složky k mluvenému – ale také například „němému“ – textu a performance aktérů? Mění se možnosti čtení či pohroužení se diváka do díla na základě odlišných kontextových informací či psycho-fyzického přednastavení (priming)? A jak zkušenost s vnitřní kompozicí internetu a situací tříštěné reality globálního věku ovlivňuje pozornost diváka při představení? Příspěvek předává zkušenosti z analytických case studies o nových projektech tvůrců Susanne Kennedy (Coming Society), Mariana Pensottiho (Diamanto), Markuse Öhrna (3 Episodes of Life), Pabla Gisberta a El Conde de Torrefiel (La Plaza), Rodriga Garcíi (Enciclopedia de fenómenos paranormales Pippo y Ricardo) a Philippa Quesnea (Farm fatale).