k 2019

Varhanní tvorba B. A. Wiedermanna

MICHÁLKOVÁ SLIMÁČKOVÁ, Jana

Basic information

Original name

Varhanní tvorba B. A. Wiedermanna

Name in Czech

Varhanní tvorba B. A. Wiedermanna

Name (in English)

Organ output of Bedřich Antonín Wiedermann

Authors

MICHÁLKOVÁ SLIMÁČKOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Mezinárodní konference Hudební fakulty JAMUsica, 2019

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

60403 Performing arts studies

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Music

Keywords (in Czech)

Bedřich Antonín Wiedermann; varhanní hudba; česká hudba 20. století; koncertní skladba; liturgická skladba; příležitostná skladba; chorální předehra; toccata; fuga; svatební pochod

Keywords in English

Bedřich Antonín Wiedermann; organ music; Czech music of the 20th century; Concert piece; liturgical piece; occasional piece; choral prelude; toccata; fugue; wedding march
Změněno: 30/5/2020 11:37, Mgr. Jana Michálková Slimáčková, Ph.D.

Abstract

V originále

Bedřich Antonín Wiedermann (1883–1951), nejvýznamnější český varhanní interpret (virtuos) a pedagog meziválečné doby, byl významně činný také kompozičně (kolem 400 skladeb). Skladatelsky byl důkladně vzdělán na mistrovské škole Pražské konzervatoře ve třídě Vítězslava Nováka, začal však komponovat ještě před studiem na této škole. Zasáhl do oblasti orchestrální, komorní, scénické, sborové, chrámové, písňové, klavírní, značnou pozornost věnoval tvorbě pro varhany, pro ně napsal na osm desítek skladeb – od menších, po virtuosní koncertní kusy, z nichž některé vyšly tiskem. Referát charakterizoval Wiedermannovu varhanní tvorbu a otázky s ní spojené i její nejvýznamnější příklady.

In English

Bedřich Antonín Wiedermann (1883–1951), the most important Czech organ performer (virtuoso) and teacher of the interwar period, was also active as a composer (around 400 compositions). He was thoroughly trained as a composer at the Prague Conservatory's master school under Vítězslav Novák, but began to compose before studying at that school. He composed orchestral, chamber, scenic, choral, sacred, piano pieces and songs, but he wrote also organ pieces (around 80) - from smaller to virtuoso concert pieces, some of them were printed. The paper characterized Wiedermann's organ output and mentioned its most important examples.