Detailed Information on Publication Record
2019
Varhanní tvorba B. A. Wiedermanna
MICHÁLKOVÁ SLIMÁČKOVÁ, JanaBasic information
Original name
Varhanní tvorba B. A. Wiedermanna
Name in Czech
Varhanní tvorba B. A. Wiedermanna
Name (in English)
Organ output of Bedřich Antonín Wiedermann
Authors
MICHÁLKOVÁ SLIMÁČKOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Mezinárodní konference Hudební fakulty JAMUsica, 2019
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
60403 Performing arts studies
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Music
Keywords (in Czech)
Bedřich Antonín Wiedermann; varhanní hudba; česká hudba 20. století; koncertní skladba; liturgická skladba; příležitostná skladba; chorální předehra; toccata; fuga; svatební pochod
Keywords in English
Bedřich Antonín Wiedermann; organ music; Czech music of the 20th century; Concert piece; liturgical piece; occasional piece; choral prelude; toccata; fugue; wedding march
Změněno: 30/5/2020 11:37, Mgr. Jana Michálková Slimáčková, Ph.D.
V originále
Bedřich Antonín Wiedermann (1883–1951), nejvýznamnější český varhanní interpret (virtuos) a pedagog meziválečné doby, byl významně činný také kompozičně (kolem 400 skladeb). Skladatelsky byl důkladně vzdělán na mistrovské škole Pražské konzervatoře ve třídě Vítězslava Nováka, začal však komponovat ještě před studiem na této škole. Zasáhl do oblasti orchestrální, komorní, scénické, sborové, chrámové, písňové, klavírní, značnou pozornost věnoval tvorbě pro varhany, pro ně napsal na osm desítek skladeb – od menších, po virtuosní koncertní kusy, z nichž některé vyšly tiskem. Referát charakterizoval Wiedermannovu varhanní tvorbu a otázky s ní spojené i její nejvýznamnější příklady.
In English
Bedřich Antonín Wiedermann (1883–1951), the most important Czech organ performer (virtuoso) and teacher of the interwar period, was also active as a composer (around 400 compositions). He was thoroughly trained as a composer at the Prague Conservatory's master school under Vítězslav Novák, but began to compose before studying at that school. He composed orchestral, chamber, scenic, choral, sacred, piano pieces and songs, but he wrote also organ pieces (around 80) - from smaller to virtuoso concert pieces, some of them were printed. The paper characterized Wiedermann's organ output and mentioned its most important examples.