p 2019

Tance v hudbě 17. a 18. století

MICHÁLKOVÁ SLIMÁČKOVÁ, Jana

Basic information

Original name

Tance v hudbě 17. a 18. století

Name in Czech

Tance v hudbě 17. a 18. století

Name (in English)

Dances in music of the 17th and 18th centuries

Edition

Smyčcové soboty, Konzervatoř Brno, 2019

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Vyžádané přednášky

Field of Study

60403 Performing arts studies

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Music

Keywords (in Czech)

tanec; suita; smyčcové nástroje; hudba 17. a 18. století; baroko; provozovací praxe

Keywords in English

dance; suite; string instruments; music of the 17th a 18th centuries; Baroque; performance practice
Změněno: 29/3/2020 23:08, doc. PhDr. Petr Lyko, Ph.D. et Ph.D.

Abstract

V originále

Suita byla vedle sonáty a koncertu třetím nejvýznamnějším druhem instrumentální hudby 17. a 18. století. Různě stylizované tance se komponovaly pro sólové nástroje, pro komorní ansámbly a pro orchestry, buď jako samostatně vzniklé skladby nebo jako suity sestavené z jevištních děl. Přednáška se zaměřila na počátky tanečních sestav v době renesance, na vývoj suit v baroku, na jejich ustálené i volné podoby, osvětlila typy tanců a jejich charakter v různých zemích, podle různých dobových učebnic, přičemž akcentovala smyčcové nástroje.

In English

In addition to the sonata and the concert, the suite was the third most important instrumental genre of music of the 17th and 18th centuries. Various dances were composed for solo instruments, chamber ensembles and orchestras, either as solo pieces or as suites composed of stage works. The lecture focused on the beginnings of dance groups in the Renaissance period, on the development of the Baroque suites, their steady and free forms, highlighted the types of dances and their character in different countries, according to different period textbooks, emphasizing string instruments.