Detailed Information on Publication Record
2019
Bedřich Antonín Wiedermann – nejvýznamnější pedagog varhanní hry v meziválečné době
MICHÁLKOVÁ SLIMÁČKOVÁ, JanaBasic information
Original name
Bedřich Antonín Wiedermann – nejvýznamnější pedagog varhanní hry v meziválečné době
Name in Czech
Bedřich Antonín Wiedermann – nejvýznamnější pedagog varhanní hry v meziválečné době
Name (in English)
Bedrich Antonin Wiedermann - the most important organ teacher in the interwar period
Authors
MICHÁLKOVÁ SLIMÁČKOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Muzikologické fórum, Praha, Česká společnost pro hudební vědu, 2019, 1805-3866
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
60403 Performing arts studies
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
Organization unit
Faculty of Music
Keywords (in Czech)
Bedřich Antonín Wiederman; Pražská konzervatoř; varhany; 1918; 20. léta 20. století; hudba 20. století
Keywords in English
Bedřich Antonín Wiederman; Prague Conservatory; organ; 1918; 1920s; music of the 20th century
Tags
Reviewed
Změněno: 4/5/2020 09:28, Michal Vala
V originále
Čelnou varhanní osobností nově vzniklého Československa se stal Bedřich Antonín Wiedermann (1883–1951). Byl virtuosem s bohatou koncertní činností, na rozdíl od ostatních varhaníků byl aktivní kompozičně (na 340 skladeb), vedle toho ale vyučoval. Pedagogicky působil na pražské konzervatoři, kam nastoupil roku 1917 a kde vychoval řadu žáků, později předních varhaníků. Po vzniku AMU vyučoval i tam. Svými vystoupeními a také ve výuce prosazoval varhany jako koncertní nástroj. Studie porovnává Wiedermannovu pedagogickou činnost s jinými našimi varhanními pedagogy té doby a hodnotí jeho význam v této oblasti.
In English
The leading organ personality of the newly established Czechoslovakia was Bedřich Antonín Wiedermann (1883-1951). He was a virtuoso with a rich concert activity, unlike other organists he was an active composer (for 340 songs), but he also taught. Pedagogically he worked at the Prague Conservatoire, where he joined in 1917 and where he raised a number of pupils, later leading organists. Through his performances as well as in teaching, he promoted the organ as a concert instrument. The article compares Wiedermann's pedagogical work with other organ organists of that time and evaluates its significance in this area.