J 2019

Bedřich Antonín Wiedermann – nejvýznamnější pedagog varhanní hry v meziválečné době

MICHÁLKOVÁ SLIMÁČKOVÁ, Jana

Basic information

Original name

Bedřich Antonín Wiedermann – nejvýznamnější pedagog varhanní hry v meziválečné době

Name in Czech

Bedřich Antonín Wiedermann – nejvýznamnější pedagog varhanní hry v meziválečné době

Name (in English)

Bedrich Antonin Wiedermann - the most important organ teacher in the interwar period

Authors

MICHÁLKOVÁ SLIMÁČKOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Muzikologické fórum, Praha, Česká společnost pro hudební vědu, 2019, 1805-3866

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60403 Performing arts studies

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Music

Keywords (in Czech)

Bedřich Antonín Wiederman; Pražská konzervatoř; varhany; 1918; 20. léta 20. století; hudba 20. století

Keywords in English

Bedřich Antonín Wiederman; Prague Conservatory; organ; 1918; 1920s; music of the 20th century

Tags

Reviewed
Změněno: 4/5/2020 09:28, Michal Vala

Abstract

V originále

Čelnou varhanní osobností nově vzniklého Československa se stal Bedřich Antonín Wiedermann (1883–1951). Byl virtuosem s bohatou koncertní činností, na rozdíl od ostatních varhaníků byl aktivní kompozičně (na 340 skladeb), vedle toho ale vyučoval. Pedagogicky působil na pražské konzervatoři, kam nastoupil roku 1917 a kde vychoval řadu žáků, později předních varhaníků. Po vzniku AMU vyučoval i tam. Svými vystoupeními a také ve výuce prosazoval varhany jako koncertní nástroj. Studie porovnává Wiedermannovu pedagogickou činnost s jinými našimi varhanními pedagogy té doby a hodnotí jeho význam v této oblasti.

In English

The leading organ personality of the newly established Czechoslovakia was Bedřich Antonín Wiedermann (1883-1951). He was a virtuoso with a rich concert activity, unlike other organists he was an active composer (for 340 songs), but he also taught. Pedagogically he worked at the Prague Conservatoire, where he joined in 1917 and where he raised a number of pupils, later leading organists. Through his performances as well as in teaching, he promoted the organ as a concert instrument. The article compares Wiedermann's pedagogical work with other organ organists of that time and evaluates its significance in this area.