Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@proceedings{11812, author = {Kauppinen, Otto}, booktitle = {Perspektivy teatrologie 2}, keywords = {Political theatre; mental activization; Czech theatre; European theatre; analysis of a performance; spectator; presentation; representation; documentary theatre; relational aesthetics}, language = {cze}, title = {Mentální aktivizace diváka v současném evropském politickém divadle}, url = {http://www.teatrologie.cz/aktuality/files/1_PT_2018_anotace_prispevku_blok.pdf}, year = {2018} }
TY - CONF ID - 11812 AU - Kauppinen, Otto PY - 2018 TI - Mentální aktivizace diváka v současném evropském politickém divadle KW - Political theatre KW - mental activization KW - Czech theatre KW - European theatre KW - analysis of a performance KW - spectator KW - presentation KW - representation KW - documentary theatre KW - relational aesthetics UR - http://www.teatrologie.cz/aktuality/files/1_PT_2018_anotace_prispevku_blok.pdf L2 - http://www.teatrologie.cz/aktuality/files/1_PT_2018_anotace_prispevku_blok.pdf N2 - Studie se pokouší definovat způsoby manifestace „politického“ na detailních analýzách deseti současných divadelních inscenací tvůrců z České republiky i zahraničí, které vykazují známky „politického.“ Tyto analýzy zkoumají aktivizační principy, které se v analyzovaných inscenacích začaly opakovat. Text se je snaží teoreticky definovat a vyvodit, jak mohou být využity k mentální aktivizaci diváka. V úvodu jsou zkoumány termíny „politické divadlo,“ „mentální aktivizace“ a důvody, proč je tento způsob aktivizace esenciální součástí současného angažovaného divadla. Teoretická východiska těchto úvah jsou založena na konceptu vztahového umění definovaného Nicolasem Bourriaudem v jeho díle Vztahová estetika. Pět hlavních principů, které v analyzovaných inscenacích vedou k aktivizaci, jsou znejišťování hranice mezi řádem prezentace a reprezentace, konfrontování diváka s jinakostí, vystavení diváka pohledu na trpící tělo na scéně, tematizování individualizace a snaha nastolit rovnocennost vztahů v prostoru. Tyto metody by měly, i když velmi odlišnými cestami, vést ke sdílení příběhů, myšlenek a vztahů, což vytváří atmosféru rovnocennosti: můj názor jako diváka je neméně důležitý než názor umělce. Divák bude otevřený zpytování vlastního názoru pouze tehdy, pokud bude mít pocit, že by jeho názoru bylo s respektem nasloucháno. Mezi analyzovanými inscenacemi se nacházejí díla renomovaných evropských tvůrců politického divadla, jako jsou Oliver Frljić, Yael Ronen, Milo Rau, Belarus Free Theatre a další tvůrci z Německa, Finska a České republiky, někteří z nich ve spolupráci s uměleckými skupinami z Číny, Nigérie a Rwandy. Příspěvek dále rozvíjí toto uvažování zapracováním kritiky vztahové estetiky Jacquese Ranciéra a vyvozením důsledků z ní plynoucí. ER -
KAUPPINEN, Otto. Mentální aktivizace diváka v současném evropském politickém divadle. In \textit{Perspektivy teatrologie 2}. 2018.
|