KAUPPINEN, Otto. Mentální aktivizace diváka v současném evropském politickém divadle (Mental activation of the spectator in contemporary European political theatre). kød. Bratislava, 2019, roč. 13, No 1, p. 40-45. ISSN 1337-1800.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Mentální aktivizace diváka v současném evropském politickém divadle
Name in Czech Mentální aktivizace diváka v současném evropském politickém divadle
Name (in English) Mental activation of the spectator in contemporary European political theatre
Authors KAUPPINEN, Otto.
Edition kød, Bratislava, 2019, 1337-1800.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal (not reviewed)
Field of Study 60403 Performing arts studies
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Odkaz na číslo časopisu obsahující studii
Organization unit Theatre Faculty
Keywords (in Czech) Politické divadlo; mentální aktivizace; české divadlo; evropské divadlo; analýza inscenace; divák; prezentace; reprezentace; dokumentární divadlo; prézens; vztahová estetika
Keywords in English Political theatre; mental activation; Czech theatre; European theatre; analysis of a performance; spectator; presentation; representation; documentary theatre; presence; relational aesthetics
Changed by Changed by: doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D., učo 5216. Changed: 6/4/2020 15:21.
Abstract
Studie tematizuje angažovanost současných divadelních inscenací na základě několika případových studií inscenací, které vykazují známky tzv. vztahové estetiky. Text pojmenovává tyto prvky na základě přemýšlení jejího autora, Nicolase Bourriauda, a konfrontuje jej s jejím kritikem Jacquesem Ranciérem. Studie dochází k závěru, že inscenace postavené na principech vztahové estetiky jsou funkční v aktivizaci, pokud jsou dostatečně performativní a nezůstávají u pouhého ukazování vztahů.
Abstract (in English)
The study thematizes engagement of contemporary theatre based on case studies of performances that shows characteristics of so called relational aesthetics. The text depicts these tendencies based on thinking of author of concept of relational aesthetics, Nicolas Bourriad, and confronts him with Jacques Ranciére who criticizes it. The study comes to conclusion that performances based on relational aesthetics can be functional in activation if they are performative enough and not just staged relations.
PrintDisplayed: 23/7/2024 16:20