2019
Mentální aktivizace diváka v současném evropském politickém divadle
KAUPPINEN, OttoZákladní údaje
Originální název
Mentální aktivizace diváka v současném evropském politickém divadle
Název česky
Mentální aktivizace diváka v současném evropském politickém divadle
Název anglicky
Mental activation of the spectator in contemporary European political theatre
Autoři
Vydání
kød, Bratislava, 2019, 1337-1800
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku (nerecenzovaný)
Obor
60403 Performing arts studies
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Divadelní fakulta
Klíčová slova česky
Politické divadlo; mentální aktivizace; české divadlo; evropské divadlo; analýza inscenace; divák; prezentace; reprezentace; dokumentární divadlo; prézens; vztahová estetika
Klíčová slova anglicky
Political theatre; mental activation; Czech theatre; European theatre; analysis of a performance; spectator; presentation; representation; documentary theatre; presence; relational aesthetics
Změněno: 6. 4. 2020 15:21, doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D.
V originále
Studie tematizuje angažovanost současných divadelních inscenací na základě několika případových studií inscenací, které vykazují známky tzv. vztahové estetiky. Text pojmenovává tyto prvky na základě přemýšlení jejího autora, Nicolase Bourriauda, a konfrontuje jej s jejím kritikem Jacquesem Ranciérem. Studie dochází k závěru, že inscenace postavené na principech vztahové estetiky jsou funkční v aktivizaci, pokud jsou dostatečně performativní a nezůstávají u pouhého ukazování vztahů.
Anglicky
The study thematizes engagement of contemporary theatre based on case studies of performances that shows characteristics of so called relational aesthetics. The text depicts these tendencies based on thinking of author of concept of relational aesthetics, Nicolas Bourriad, and confronts him with Jacques Ranciére who criticizes it. The study comes to conclusion that performances based on relational aesthetics can be functional in activation if they are performative enough and not just staged relations.