KAUPPINEN, Otto. Mentální aktivizace diváka v současném evropském politickém divadle. kød. Bratislava, 2019, roč. 13, č. 1, s. 40-45. ISSN 1337-1800.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Mentální aktivizace diváka v současném evropském politickém divadle
Název česky Mentální aktivizace diváka v současném evropském politickém divadle
Název anglicky Mental activation of the spectator in contemporary European political theatre
Autoři KAUPPINEN, Otto.
Vydání kød, Bratislava, 2019, 1337-1800.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku (nerecenzovaný)
Obor 60403 Performing arts studies
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Odkaz na číslo časopisu obsahující studii
Organizační jednotka Divadelní fakulta
Klíčová slova česky Politické divadlo; mentální aktivizace; české divadlo; evropské divadlo; analýza inscenace; divák; prezentace; reprezentace; dokumentární divadlo; prézens; vztahová estetika
Klíčová slova anglicky Political theatre; mental activation; Czech theatre; European theatre; analysis of a performance; spectator; presentation; representation; documentary theatre; presence; relational aesthetics
Změnil Změnila: doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D., učo 5216. Změněno: 6. 4. 2020 15:21.
Anotace
Studie tematizuje angažovanost současných divadelních inscenací na základě několika případových studií inscenací, které vykazují známky tzv. vztahové estetiky. Text pojmenovává tyto prvky na základě přemýšlení jejího autora, Nicolase Bourriauda, a konfrontuje jej s jejím kritikem Jacquesem Ranciérem. Studie dochází k závěru, že inscenace postavené na principech vztahové estetiky jsou funkční v aktivizaci, pokud jsou dostatečně performativní a nezůstávají u pouhého ukazování vztahů.
Anotace anglicky
The study thematizes engagement of contemporary theatre based on case studies of performances that shows characteristics of so called relational aesthetics. The text depicts these tendencies based on thinking of author of concept of relational aesthetics, Nicolas Bourriad, and confronts him with Jacques Ranciére who criticizes it. The study comes to conclusion that performances based on relational aesthetics can be functional in activation if they are performative enough and not just staged relations.
VytisknoutZobrazeno: 20. 7. 2024 08:20