V originále
Příspěvek nahlíží dramaturgii z pohledu vzdělávacího a zamýšlí se nad rolemi pedagoga jakožto dramaturga a dramaturga jakožto pedagoga. Prezentován byl 28. 11. 2018 na konferenci Proměny dramaturgie 2 na Slezské univerzitě v Opavě a zaznamenán je v kolektivní monografii Proměny dramaturgie 2: aktuální profesní a pedagogická situace dramaturgií, jež nabízí analytický pohled na dramaturgické postupy a přístupy především v dokumentární tvorbě, a to napříč uměleckými odvětvími, neopomíjí však ani žánry další. Jejím prostřednictvím se čtenáři mohou seznámit mimo jiné se změnami paradigmat v moderní dramaturgii, se specifiky dramaturgie rozhlasového i filmového dokumentu, se základními pilíři divadelní dramaturgie v současné době překotných technologických změn, využitím nových médií v dokumentu, problematikou podcastů, zvukovou dramaturgií či fenoménem inscenovaného čtení jako svébytným divadelním žánrem.
In English
The paper focuses on dramaturgy from the educational point of view (pedagogue as an dramaturgist vs. dramaturgist as a pedagogue). It was presented at the conference Transformations of Dramaturgy 2, held in Opava on 28 November 2018 and included in a collective monograph Transformations of Dramaturgy: Current Professional and Pedagogical Situation in Dramaturgy which offers analytical view on dramaturgical methods and approaches primarily in documentary production, that is through arts industries, nevertheless, it does not neglect the other genres. Reading this publication readers can learn about changes of paradigms in modern dramaturgy, particularities of broadcast and film documentary dramaturgy, basic pillars of theatrical dramaturgy in a current era of rapid technological changes, use of new media in documentary, podcast issues, audio dramaturgy or about a stage reading phenomenon as an independent theatrical genre.