V originále
Do doby tzv. první republiky v českých zemích existovaly varhany hlavně jako chrámový, res. liturgický nástroj. Nejvýraznější varhanní osobností té doby Československa byl Bedřich Antonín Wiedermann (1883–1951). Byl činný pedagogicky (na pražské konzervatoři), na rozdíl od jiných varhaníků významně i kompozičně (na 340 skladeb), ale především koncertně. Byl virtuosem svého nástroje. Po příchodu do Prahy roku 1911 začal hrát nejen na bohoslužbách, ale na pravidelných recitálech v Emauzích. V letech 1920–1932 pak hrál na nedělních matiné v Obecním domě. Těmito koncerty nově prosazoval varhany jako koncertní nástroj a prováděl taky typicky koncertní skladby. Mnohokrát vystoupil nejen v Praze, ale i v menších českých městech a obcích a koncertoval také v zahraničí: v Anglii a New Yorku (1924), Německu (1925), Švédsku (1926) a Belgii (1935). Referát dále rozebral a zhodnotil Wiedermannovy koncerty a jeho repertoár.
Anglicky
Until the time of the so-called First Republic in the Czech Lands, organs existed mainly as a church, res. a liturgical instrument. The most outstanding organ personality of the time of Czechoslovakia was Bedřich Antonín Wiedermann (1883-1951). He was a teacher (at the Prague Conservatory), unlike other organists, he was also a composer (about 340 compositions) and gave a recitals. He was a virtuoso of his instrument. After coming to Prague in 1911, he began to play not only on services, but also on regular recitals in Emmaus. In the years 1920-1932, he played on Sunday matins in the Municipal House. Through these concerts he was pushing the organ as a concert instrument and performed concert pieces. He performed many times not only in Prague, but also in smaller Czech towns and villages and also performed abroad: in London and New York (1924), Germany (1925), Sweden (1926) and Belgium (1935). The paper further analyzed and evaluated Wiedermann's concerts and his repertoire.