MICHÁLKOVÁ SLIMÁČKOVÁ, Jana. Bedřich Antonín Wiedermann, varhanní učitel Moyzese a Suchoně (Bedřich Antonín Wiedermann, an organ teacher of Moyzes and Suchoň). In MALÉ OSOBNOSTI VEĽKÝCH DEJÍN - VEĽKÉ OSOBNOSTI MALÝCH DEJÍN IV. 2018.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Bedřich Antonín Wiedermann, varhanní učitel Moyzese a Suchoně
Name (in English) Bedřich Antonín Wiedermann, an organ teacher of Moyzes and Suchoň
Authors MICHÁLKOVÁ SLIMÁČKOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition MALÉ OSOBNOSTI VEĽKÝCH DEJÍN - VEĽKÉ OSOBNOSTI MALÝCH DEJÍN IV, 2018.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 60403 Performing arts studies
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Music
Keywords in English Bedřich Antonín Wiederman; Pražská konzervatoř; AMU; varhany; hudba 20. století; Alexander Moyzes; Eugen Suchoň
Changed by Changed by: Mgr. Jana Michálková Slimáčková, Ph.D., učo 5375. Changed: 2/1/2019 10:45.
Abstract
Referát představil bohatou činnost Bedřicha Antonína Wiedermanna (1883–1951), konzervatorního pedagoga dvou předních slovenských skladatelů 20. století. Wiedermann byl činný pedagogicky (na pražské konzervatoři a pak na AMU), na rozdíl od jiných varhaníků významně i kompozičně (na 340 skladeb), ale především koncertně. Byl virtuosem svého nástroje. V letech 1920–1932 hrál na nedělních matiné v Obecním domě. Mnohokrát vystoupil nejen v Praze, ale i v menších českých městech a koncertoval také v zahraničí. Svými vystoupeními a také ve výuce prosazoval varhany jako koncertní nástroj.
Abstract (in English)
The paper presented the rich work of Bedřich Antonín Wiedermann (1883-1951), a conservatory teacher of two leading Slovak composers of the 20th century. Wiedermann was pedagogically active (at the Prague Conservatoire and then at AMU), unlike other organists, he was also a composer (about 340 compositions) and gave a recitals. He was a virtuoso of his instrument. In the years 1920-1932 he played on Sunday concerts in the Municipal House. He played many times not only in Prague, but also in smaller Czech towns and abroad. Through his performances as well as in teaching, he promoted the organ as a concert instrument.
PrintDisplayed: 18/7/2024 05:21