Detailed Information on Publication Record
2018
Bedřich Antonín Wiedermann, varhanní učitel Moyzese a Suchoně
MICHÁLKOVÁ SLIMÁČKOVÁ, JanaBasic information
Original name
Bedřich Antonín Wiedermann, varhanní učitel Moyzese a Suchoně
Name (in English)
Bedřich Antonín Wiedermann, an organ teacher of Moyzes and Suchoň
Authors
MICHÁLKOVÁ SLIMÁČKOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
MALÉ OSOBNOSTI VEĽKÝCH DEJÍN - VEĽKÉ OSOBNOSTI MALÝCH DEJÍN IV, 2018
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
60403 Performing arts studies
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Music
Keywords in English
Bedřich Antonín Wiederman; Pražská konzervatoř; AMU; varhany; hudba 20. století; Alexander Moyzes; Eugen Suchoň
Změněno: 2/1/2019 10:45, Mgr. Jana Michálková Slimáčková, Ph.D.
V originále
Referát představil bohatou činnost Bedřicha Antonína Wiedermanna (1883–1951), konzervatorního pedagoga dvou předních slovenských skladatelů 20. století. Wiedermann byl činný pedagogicky (na pražské konzervatoři a pak na AMU), na rozdíl od jiných varhaníků významně i kompozičně (na 340 skladeb), ale především koncertně. Byl virtuosem svého nástroje. V letech 1920–1932 hrál na nedělních matiné v Obecním domě. Mnohokrát vystoupil nejen v Praze, ale i v menších českých městech a koncertoval také v zahraničí. Svými vystoupeními a také ve výuce prosazoval varhany jako koncertní nástroj.
In English
The paper presented the rich work of Bedřich Antonín Wiedermann (1883-1951), a conservatory teacher of two leading Slovak composers of the 20th century. Wiedermann was pedagogically active (at the Prague Conservatoire and then at AMU), unlike other organists, he was also a composer (about 340 compositions) and gave a recitals. He was a virtuoso of his instrument. In the years 1920-1932 he played on Sunday concerts in the Municipal House. He played many times not only in Prague, but also in smaller Czech towns and abroad. Through his performances as well as in teaching, he promoted the organ as a concert instrument.