k 2018

Bedřich Antonín Wiedermann, varhanní učitel Moyzese a Suchoně

MICHÁLKOVÁ SLIMÁČKOVÁ, Jana

Basic information

Original name

Bedřich Antonín Wiedermann, varhanní učitel Moyzese a Suchoně

Name (in English)

Bedřich Antonín Wiedermann, an organ teacher of Moyzes and Suchoň

Authors

MICHÁLKOVÁ SLIMÁČKOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

MALÉ OSOBNOSTI VEĽKÝCH DEJÍN - VEĽKÉ OSOBNOSTI MALÝCH DEJÍN IV, 2018

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

60403 Performing arts studies

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Music

Keywords in English

Bedřich Antonín Wiederman; Pražská konzervatoř; AMU; varhany; hudba 20. století; Alexander Moyzes; Eugen Suchoň
Změněno: 2/1/2019 10:45, Mgr. Jana Michálková Slimáčková, Ph.D.

Abstract

V originále

Referát představil bohatou činnost Bedřicha Antonína Wiedermanna (1883–1951), konzervatorního pedagoga dvou předních slovenských skladatelů 20. století. Wiedermann byl činný pedagogicky (na pražské konzervatoři a pak na AMU), na rozdíl od jiných varhaníků významně i kompozičně (na 340 skladeb), ale především koncertně. Byl virtuosem svého nástroje. V letech 1920–1932 hrál na nedělních matiné v Obecním domě. Mnohokrát vystoupil nejen v Praze, ale i v menších českých městech a koncertoval také v zahraničí. Svými vystoupeními a také ve výuce prosazoval varhany jako koncertní nástroj.

In English

The paper presented the rich work of Bedřich Antonín Wiedermann (1883-1951), a conservatory teacher of two leading Slovak composers of the 20th century. Wiedermann was pedagogically active (at the Prague Conservatoire and then at AMU), unlike other organists, he was also a composer (about 340 compositions) and gave a recitals. He was a virtuoso of his instrument. In the years 1920-1932 he played on Sunday concerts in the Municipal House. He played many times not only in Prague, but also in smaller Czech towns and abroad. Through his performances as well as in teaching, he promoted the organ as a concert instrument.