p 2018

HERECTVÍ A VYTVÁŘENÍ POSTAV

ROZSYPALOVÁ, Irena

Basic information

Original name

HERECTVÍ A VYTVÁŘENÍ POSTAV

Name (in English)

Acting and creation of drama characters

Edition

2018

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Vyžádané přednášky

Field of Study

60400 6.4 Arts

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Music

Keywords in English

acting; drama; creation
Změněno: 23/4/2019 21:30, doc. PhDr. Petr Lyko, Ph.D. et Ph.D.

Abstract

V originále

Každé veřejné vystoupení má něco společného s divadlem. Všichni se někdy ocitáme v rolích herců. Profesionální herectví má však svá pravidla, kterým se učí studenti na uměleckých školách. Herectví procházelo a prochází vývojem, mění se s dobou, se vkusem, různé umělecké žánry vyžadují jiný typ herectví, podstata však zůstává stejná – pravdivost, touha něco sdělit a zaujmout. Jakými prostředky toho dosáhnout? Jaký vliv na herectví měly školy K. S. Stanislavského a B. Brechta? Jaké jsou požadavky dnešních režisérů a diváků? A jaký je rozdíl v herectví činoherním a operním?

In English

Every public performance has something in common with the theater. We all find ourselves in actors' roles. However, professional acting has its rules that teach students at art schools. Acting went through and going through development, changing with time, with taste, different artistic genres require different type of acting, the essence remains the same - the truth, the desire to communicate something and take it. How can this be achieved? What influence on acting had K. S. Stanislavsky and B. Brecht? What are the demands of today's directors and viewers? And what is the difference in drama and operatic acting?