SÝKORA, Pavel. Česká beethoveniana Rudolfa Pečmana (Rudolf Pečman's Czech Beethoveniana). In Martin Flašar. Musicologica Brunensia. Brno: Masarykova univerzita, 2015, p. 45-56. ISSN 1212-0391.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Česká beethoveniana Rudolfa Pečmana
Name (in English) Rudolf Pečman's Czech Beethoveniana
Authors SÝKORA, Pavel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Brno, Musicologica Brunensia, p. 45-56, 12 pp. 2015.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 60403 Performing arts studies
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
Organization unit Faculty of Music
ISSN 1212-0391
Keywords (in Czech) jevištní dílo; český hudební klasicismus; slovanské zdroje; vnitřní dramatismus; Fidelio; appassionatový sloh; afektová teorie; filosofické a estetické odkazy; singspiel; expresivita; hudební tragédie; operní typologie; osvobozovací opera
Keywords in English stage work; Czech musical classicism; Slavonic origins; inner drama; Fidelio; appassionata style; theory of affects; philosophical and aesthetic sources; singspiel; expressivity; musical tragedy; operatic typology; opera of deliverance
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Pavel Sýkora, Ph.D., učo 5479. Changed: 14/10/2018 14:22.
Abstract
Osobnost a dílo Ludwiga van Beethovena patří mezi ústřední témata muzikologického zájmu Rudolfa Pečmana. Dokládá to především jeho monografie Jevištní dílo Ludwiga van Beethovena (1999). V padesátých letech se Pečman věnoval slovanským prvkům u Beethovena, zejména vztahům mezi ruskými lidovými písněmi a Smyčcovými kvartety op. 59 „Razumovskými“. Okruh českého hudebního klasicismu zastupuje především Jiří Antonín Benda. Pečman nachází u obou skladatelů společné prvky v oblasti filosofické a estetické, např. tzv. appassionatový sloh. Dokládá to na dramatické příbuznosti dvou singspielů, Vesnického trhu a Fidelia. Pečman rovněž vytváří podobnou analýzu dvou scénických děl, Fidelia a Smetanova Dalibora. Formuluje společné rysy i odlišnosti obou dramat, např. vnitřní duchovní souvislosti a operní typologii.
Abstract (in English)
Beethoven’s personality and work is the foremost element in the musicological heritage created by Rudolf Pečman that is manifested especially by his monograph Ludwig van Beethoven’s Stage Work (1999). In the 1950s Pečman examined the slavonic subjects in Beethoven, mainly the relations between Russian folk songs and String quartets op. 59 – Rasumovsky. The world of Czech musical classicism is represented by Georg Anton Benda in particular. Pečman finds the elements common to both composers in their philosophical and aesthetic sources, e.g. the appassionata style. This view is applied to the dramatic relationship of two singspiels, The Village Market and Fidelio. Pečman also creates the similar analysis of two stage works, Fidelio and Smetana’s Dalibor. He formulates common features and differences of these dramas, e.g. the inner spiritual connection and operatic typology.
PrintDisplayed: 19/7/2024 10:21