Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@inproceedings{11630, author = {Sýkora, Pavel}, address = {Brno}, booktitle = {Musicologica Brunensia}, editor = {Martin Flašar}, keywords = {stage work; Czech musical classicism; Slavonic origins; inner drama; Fidelio; appassionata style; theory of affects; philosophical and aesthetic sources; singspiel; expressivity; musical tragedy; operatic typology; opera of deliverance}, howpublished = {tištěná verze "print"}, language = {cze}, location = {Brno}, pages = {45-56}, publisher = {Masarykova univerzita}, title = {Česká beethoveniana Rudolfa Pečmana}, year = {2015} }
TY - JOUR ID - 11630 AU - Sýkora, Pavel PY - 2015 TI - Česká beethoveniana Rudolfa Pečmana PB - Masarykova univerzita CY - Brno KW - stage work KW - Czech musical classicism KW - Slavonic origins KW - inner drama KW - Fidelio KW - appassionata style KW - theory of affects KW - philosophical and aesthetic sources KW - singspiel KW - expressivity KW - musical tragedy KW - operatic typology KW - opera of deliverance N2 - Osobnost a dílo Ludwiga van Beethovena patří mezi ústřední témata muzikologického zájmu Rudolfa Pečmana. Dokládá to především jeho monografie Jevištní dílo Ludwiga van Beethovena (1999). V padesátých letech se Pečman věnoval slovanským prvkům u Beethovena, zejména vztahům mezi ruskými lidovými písněmi a Smyčcovými kvartety op. 59 „Razumovskými“. Okruh českého hudebního klasicismu zastupuje především Jiří Antonín Benda. Pečman nachází u obou skladatelů společné prvky v oblasti filosofické a estetické, např. tzv. appassionatový sloh. Dokládá to na dramatické příbuznosti dvou singspielů, Vesnického trhu a Fidelia. Pečman rovněž vytváří podobnou analýzu dvou scénických děl, Fidelia a Smetanova Dalibora. Formuluje společné rysy i odlišnosti obou dramat, např. vnitřní duchovní souvislosti a operní typologii. ER -
SÝKORA, Pavel. Česká beethoveniana Rudolfa Pečmana. In Martin Flašar. \textit{Musicologica Brunensia}. Brno: Masarykova univerzita, 2015, s.~45-56. ISSN~1212-0391.
|