2014
Quae est ista, quae consurgens ut Aurora rutilat? : Píseň písní v Monteverdiho Nešporách z roku 1610
SÝKORA, PavelBasic information
Original name
Quae est ista, quae consurgens ut Aurora rutilat? : Píseň písní v Monteverdiho Nešporách z roku 1610
Name (in English)
Quae est ista, quae consurgens ut Aurora rutilat? : the Song of Songs in Monteverdi's Vespers of 1610
Authors
SÝKORA, Pavel
Edition
Opus musicum, Brno, 2014, 0862-8505
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Article in a journal
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Organization unit
Faculty of Music
Keywords (in Czech)
polystylovost; recitativ; žalmy; motety; concertantní styl; afekty; antico; moderno; polyfonie; echo; duchovní; světský
Keywords in English
polystyle; recitative; psalms; motets; concertato style; affects; antico; moderno; polyphony; echo; sacred; secular
Tags
Reviewed
Changed: 14/10/2018 12:02, doc. PhDr. Pavel Sýkora, Ph.D.
V originále
Mariánské nešpory (Vesperae Beatae Mariae Virginis) Claudia Monteverdiho z roku 1610 představují nejpozoruhodnější cyklus italské duchovní hudby raného baroka. Prolínají se v nich postupy renesančního stylu, označovaného stile antico, s novými výrazovými prostředky – stile moderno. Dramatický účinek spočívá v syntéze a vzájemném napětí těchto často protikladných prvků. Zejména nový přístup k textové předloze, který Monteverdi definuje jako seconda prattica, vnáší do jeho duchovní hudby světské prvky odvozené ze skladatelovy madrigalové a jevištní tvorby. To se v rámci Nešpor výrazně projevuje v motetech inspirovaných Písní písní. Starozákonní předloha v nich zhuděbněná se postupně transformuje v mariánskou tematiku, a to při užití progresivního recitativního stylu. Monteverdi tak vytváří v Nešporách typ nadčasové duchovní hudby, která zdaleka překračuje úzce vymezený liturgický účel.