Detailed Information on Publication Record
2014
Quae est ista, quae consurgens ut Aurora rutilat? : Píseň písní v Monteverdiho Nešporách z roku 1610
SÝKORA, PavelBasic information
Original name
Quae est ista, quae consurgens ut Aurora rutilat? : Píseň písní v Monteverdiho Nešporách z roku 1610
Name (in English)
Quae est ista, quae consurgens ut Aurora rutilat? : the Song of Songs in Monteverdi's Vespers of 1610
Authors
SÝKORA, Pavel
Edition
Opus musicum, Brno, 2014, 0862-8505
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Music
Keywords (in Czech)
polystylovost; recitativ; žalmy; motety; concertantní styl; afekty; antico; moderno; polyfonie; echo; duchovní; světský
Keywords in English
polystyle; recitative; psalms; motets; concertato style; affects; antico; moderno; polyphony; echo; sacred; secular
Tags
Reviewed
Změněno: 14/10/2018 12:02, doc. PhDr. Pavel Sýkora, Ph.D.
V originále
Mariánské nešpory (Vesperae Beatae Mariae Virginis) Claudia Monteverdiho z roku 1610 představují nejpozoruhodnější cyklus italské duchovní hudby raného baroka. Prolínají se v nich postupy renesančního stylu, označovaného stile antico, s novými výrazovými prostředky – stile moderno. Dramatický účinek spočívá v syntéze a vzájemném napětí těchto často protikladných prvků. Zejména nový přístup k textové předloze, který Monteverdi definuje jako seconda prattica, vnáší do jeho duchovní hudby světské prvky odvozené ze skladatelovy madrigalové a jevištní tvorby. To se v rámci Nešpor výrazně projevuje v motetech inspirovaných Písní písní. Starozákonní předloha v nich zhuděbněná se postupně transformuje v mariánskou tematiku, a to při užití progresivního recitativního stylu. Monteverdi tak vytváří v Nešporách typ nadčasové duchovní hudby, která zdaleka překračuje úzce vymezený liturgický účel.
In English
The Marian Vespers (Vesperae Beatae Mariae Virginis) of 1610 by Claudio Monteverdi are the most outstanding cycle of Italian early Baroque sacred music. The Vespers mix Renaissance style known as stile antico with new expressive means – stile moderno. The dramatical effect is done through synthesis and mutual tension of often contradictory elements. Especially the new approach to the text, defined by Monteverdi as seconda prattica, inputs secular elements derived from Monteverdi’s madrigals and stage works into his sacred music. In the Vespers, this is particularly obvious in the motets inspired by the Song of Songs. The musical setting of the Old Testament text is gradually transformed into Marian themes, using a progressive recitative style. In the Vespers, Monteverdi creates a timeless type of sacred music which broadly exceeds the narrow liturgical purpose.