2018
Art or Gebrauchsmusik – the Ordinary of the Mass in Central European music in the second half of the 17th century
MICHÁLKOVÁ SLIMÁČKOVÁ, JanaZákladní údaje
Originální název
Art or Gebrauchsmusik – the Ordinary of the Mass in Central European music in the second half of the 17th century
Název česky
Umění nebo užitná hudba – mešní ordinarium ve středoevropské hudbě druhé poloviny 17. století
Autoři
MICHÁLKOVÁ SLIMÁČKOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
18th Biennial International Conference on Baroque Music, 2018
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
60403 Performing arts studies
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Hudební fakulta
Klíčová slova česky
Mše; mešní ordinarium; střední Evropa; baroko; 17. století; hudba
Klíčová slova anglicky
Mass; mass ordinary; Central Europe; Baroque era; 17th century; music
Příznaky
Mezinárodní význam
Změněno: 10. 10. 2018 19:24, Mgr. Jana Michálková Slimáčková, Ph.D.
V originále
The paper focuses on the Mass as set to music in Central Europe in the 17th century, at a time when this theme was no longer at the center of the main stylistic currents in European music. The Messa Concertata was the most successful model of liturgical compositions which spread from Italy. Settings of the Ordinary of the Mass which were composed in the second half of the 17th century are described with regard to a social milieu, occasion or purpose for which they had been created (when known). Among them, there are examples of ceremonial and festival Masses or Masses for a small vocal ensemble and organ. Generally it can be said that the composers emphasized textual ideas (whether syntactical pictures or individual words) with ever-newer contrasting motifs and ranges, and using modest means managed to achieve great effects. Liturgical compositions were regarded as functional music subordinated to certain requirements and customs. Thanks to this, a huge amount of similar but mostly unique non-repetitious Masses were written. As the Mass in the 17th and 18th centuries – unlike opera, instrumental music, or even the motet – attracted little attention of music historians, this paper represents a step toward understanding the music written to accompany the central act of worship of the Roman Catholic Church.
Česky
Referát se zaměřuje na zhudebnění mše ve střední Evropě 17. století, v době, kdy už nebyla v centru hlavních stylistických proudů evropské hudby. Messa concertata byla nejúspěšnějším typem liturgické skladby, který se rozšířil z Itálie. Zhudebnění mešního ordinaria, která vznikla ve druhé polovině 17. století, jsou popsána s ohledem sociální prostředí, příležitost nebo záměr, pro který byla vytvořena (pokud je známe). Mezi nimi jsou příklady slavnostních mší nebo mší pro malý vokální ansámbl a varhany. Obecně lze říci, že skladatelé zdůrazňovali myšlenky textu (ať syntaktické obrazy nebo jednotlivá slova) se stále novými kontrastujícími motivy, značnou šíří, užívali skromných prostředků k dosažení velkého účinku. Liturgické skladby byly pokládány za funkční hudbu podřízenou konkrétním požadavkům a zvykům. Díky tomu se dochovalo velké množství vzájemně se podobajících, ale většinou jedinečných, neopakujících se mší. Na rozdíl od opery, instrumentální hudby a motetů přitahovaly mše 17. a 18. století malou pozornost hudebních historiků, referát proto představuje krok k pochopení hudby provázející ústřední bohoslužbu římskokatolické církve.