V originále
Článek je věnován fenoménu varhan a varhanářství v Československu v období let 1948-1989 ve vztahu ke komunistické ideologii. V jeho rámci jsou řešeny především následující otázky: jak bylo varhanářství dané doby v Československu ovlivněno specifickými kulturně společenskými podmínkami; jak byla v této souvislosti transformována funkce varhan; jak vypadala na poli varhanářství interakce mezi socialistickou kulturou a církevním prostředím, liturgií a uměním; jakou pozici představovalo varhanářství v kontextu socialistického hospodářství apod. Tyto problémy jsou demonstrovány především na monopolní továrně Rieger-Kloss, Varhany Krnov, která ve své době představovala jednoho z největších světových výrobců. Dále je v článku reflektována činnost malých dílen, jejichž činnost byla více provázána s církevním prostředím. Studie dochází ve všeobecnosti ke zjištění, že fenomén varhan, varhanní hudby a varhanářství na území socialistického Československa vytvářel s režimní ideologií a mocí celé spektrům vazeb různého charakteru, od vyslovených protikladů, až po vzájemnou symbiózu.