B 2017

Německé "Kulturorchester" : struktura; organizace; financování

ŠILEROVÁ, Lucie

Basic information

Original name

Německé "Kulturorchester" : struktura; organizace; financování

Name in Czech

Německé "Kulturorchester" : struktura, organizace, financování

Name (in English)

German "Kulturorchester": structure; organization; financing

Authors

ŠILEROVÁ, Lucie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Zlín, 134 pp. 2017

Publisher

VeRBuM

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

60400 6.4 Arts

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

Organization unit

Faculty of Music

ISBN

978-80-87500-91-0

Keywords (in Czech)

kulturní politika - Německo; kulturní politika - Česko; ekonomika kultury - Německo; ekonomika kultury - Česko; vážná hudba; hudební divadlo; opera; orchestry; monografie

Keywords in English

Cultural policy - Germany; Cultural policy - Czech Republic; Arts economics - Germany; Arts Economics - Czech Republic; classical music; music theatre; opera; orchestras; monograph
Změněno: 15/4/2019 11:52, doc. PhDr. Petr Lyko, Ph.D. et Ph.D.

Abstract

V originále

Orchestry spolu s divadly tvoří v Německu jednu z nejhustších sítí uměleckých institucí světa. Mnohé z nich mají dlouhou tradici a jsou převážně financovány z veřejných zdrojů. V oblasti hudby jsou to především tzv. kulturní orchestry, na které je zaměřena pozornost práce. Ty svou existenci odvíjejí od speciálního tarifu upravujícího jejich financování i chod. Zkušenosti těchto těles jsou inspirací, zároveň však z provedeného mapování vyplývají otázky k návazné diskusi. Dlouhodobý tlak na optimalizaci zdrojů financování a zvyšování efektivity se odráží ve způsobech koncertního provozu stejně tak jako v nutnosti realizace doplňkových aktivit. Mnohá čistě koncertní tělesa se proměnila v divadelní orchestry, zejména v oblasti bývalého východního Německa byla řada institucí zrušena. Práce zaměřuje pozornost na strukturu, financování a organizaci německých tzv. kulturních orchestrů z českého pohledu. Mapuje nejen jejich síť, ale snaží se i o identifikaci klíčových transformací a případů, které mohou být pro české orchestry jak pozitivním, tak negativním vzorem. Hlavním cílem práce je zmapovat „životní podmínky“ těchto těles a nalézt základní strategie, které umožňují tzv. kulturním orchestrům fungovat i po změně základních „životních podmínek“ (sjednocení Německa). České zřizované orchestry jsou v podobné, byť konzervativnější, situaci. Jejich síť je dosud stabilní a tělesa dokáží svou existenci obhájit. Přesto se v současnosti v kontextu zřizovaných uměleckých institucí hovoří o nutnosti změnit formu, v jaké v současnosti fungují. Je možné se tak do budoucna poučit z chyb našich sousedů a inspirovat se příklady dobré (manažerské) praxe.

In English

German symphonic music, theatre and the "Kulturorchester" have a long tradition. Some of the orchestras have completed almost two hundred seasons. Nevertheless, nowadays their strong position is questioned. The long-term push for funding optimization and increased efficacy is reflected in their performance operations and additional activities. Some of these institutions are facing merging and/or a serious reduction in their financial subsidies. The situation has often led to a change in the institutional status of the orchestras. The number of orchestras is declining, especially in the eastern part of Germany. In this work, we present insight into the German symphonic "Kulturorchester" infrastructure and its changes, from a Czech point of view. First, we define key stakeholders and describe their role in the system; we devote attention to the main characteristics of the financing principles (the tariff rating system) and to legal issues. After that, we offer detailed research into the mergers that have occurred in the last twenty years. Finally, we identify and discuss the key factors influencing the "Kulturorchester" situation and operation. The work is concluded by suggestions for the next stages of research. Czech ensembles and other classical orchestras can view the possible structures and "survival" strategies in a nutshell, with related positives and negatives in a comprehensive study. We aim to mention unfortunate outcomes and also point out best practices.