PAŘÍZEK, Petr. Elektronická kompozice - cesta k propojení sonických a akordických prvků v hudbě (Electronic composition - a way of linking sonic and chordal elements in music). Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2017, 114 pp. Výběrová řada doktorských spisů. ISBN 978-80-7460-119-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Elektronická kompozice - cesta k propojení sonických a akordických prvků v hudbě
Name (in English) Electronic composition - a way of linking sonic and chordal elements in music
Authors PAŘÍZEK, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Brno, 114 pp. Výběrová řada doktorských spisů, 2017.
Publisher Janáčkova akademie múzických umění
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 60403 Performing arts studies
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
Organization unit Faculty of Music
ISBN 978-80-7460-119-4
Keywords in English Electronic music; composition; musical acoustics; periodic sounds; sound effects; microtones; historical intonation; alternate tunings; new harmonic systems; chord progressions
Changed by Changed by: MgA. Gabriel Rovňák, Ph.D., učo 11824. Changed: 24/4/2018 08:22.
Abstract
Disertační práce "Elektronická kompozice - propojení sonických a akordických prvků v hudbě" pojednává o otázce souvislostí mezi obory hudební kompozice a hudební akustiky. Je zde upozorněno na stěžejní akustické zákonitosti, které platí u všech zvuků, ať už jsou to zvuky vztažené k hudbě nebo od ní zcela oddělované. Poté jsou probrány některé způsoby, jakými lze elektronicky upravovat zvukovou nahrávku. Je rovněž zkoumán jev tzv. "harmonických tónů", primárně s ohledem na akustické úkazy vzniklé souzvukem několika harmonických tónů současně. Téma harmonických tónů je pak dále rozvinuto do oblasti historie intonace v evropské hudbě. Následně jsou zkoumány nové možnosti spojování akordů, které jsou pro tuto práci zcela originální a dosud nebyly nikde systematicky zkoumány a klasifikovány. Konečně je uvedeno několik příkladů, jak lze tyto informace aplikovat v praxi při vlastní kompozici.
Abstract (in English)
The dissertation thesis "Electronic composition -- a way of linking sonic and chordal elements in music" deals with the topic of connections between the musical composition and musical acoustics. First, some primary facts about acoustics are mentioned which are true for every possible sound, no matter if we think of the sound as pertaining to music or as completely unrelated to it. Then, some ways are discussed in which it is possible to modify a recorded portion of a sound with the aid of electronic tools. Also, the phenomenon of so-called "harmonic pitches" is examined, especially the effect observed when several of them sound at the same time. The topic of harmonics is then developed further into the area of history of intonation in European music. Next, completely new possibilities of constructing chord progressions are thoroughly examined, which is a field clearly original for this thesis that has never been systematically examined and classified before. Finally, several examples are given explaining how the presented information can be applied in practice during actual composition.
PrintDisplayed: 26/4/2024 20:38