Detailed Information on Publication Record
2017
Metaforický trénink jako způsob praktické výchovy Umělce: k vývoji metodiky výuky
SMILKOVÁ, OxanaBasic information
Original name
Metaforický trénink jako způsob praktické výchovy Umělce: k vývoji metodiky výuky
Name in Czech
Metaforický trénink jako způsob praktické výchovy Umělce: k vývoji metodiky výuky
Name (in English)
Actor´s Metaphorical Training as the Method of Professional Education of Artist
Authors
SMILKOVÁ, Oxana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
první. Brno, Tendence v současném herectví a herecké pedagogice, p. 58-67, 157 pp. 2017
Publisher
Janáčkova akademie múzických umění v Brně
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
60403 Performing arts studies
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
Organization unit
Theatre Faculty
ISBN
978-80-7460-128-6
Keywords (in Czech)
metaforická metoda; herectví; pedagogika; herecký trénink; Oxana Smilková
Keywords in English
metaphorical method; acting; actor´s training; Oxana Smilková
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 20/3/2018 10:20, doc. MgA. Marek Hlavica, Ph.D.
V originále
Jedním z klíčových pedagogických úkolů ve vzdělávání profesionálních herců je tvorba vlastní herecké techniky. Tento proces studentského sebepoznávání herectví jako materiálu pro tvorbu živých charakterů vyžaduje transformaci hercovy osobnosti, aby byl schopen vnímat autorův svět, adaptovat ho a porovnat se současným moderním světem. Pozornost příspěvku je zaměřena na kreativní dialog mezi studentem a autorem hry sloužící k vytváření rolí.
In English
One of the key pedagogical tasks in the education of a professional actor is creating one´s own acting technique. The process of a student´s self-recognition of acting as material for creating living characters requires the transformation of an actor´s personality to a being that is able to perceive the author´s world, to adopt him and to compare him with the modern contemporary world. The attention in lessons is focused on the creative dialogue between the student and the author of the play for creating roles. During the first years students themselves act as an author in the excercises, recognizing and examining their personality from all sides in the process of the play, while later they focus on the playwright whose art they can "translate" from literary structures into the language of acting. Continuously changing and developing modern literature requires actors to change the process of this "translating", which leads to new "techniques of interpreting" for which "psychological motivation of the act" is not enough. For several years our studio has been dealing with, searching and finding these techniques, both in actors training and in the education of an actor´s personality. Our "metaphoric technique" has been based on this process.