D 2017

Metaforický trénink jako způsob praktické výchovy Umělce: k vývoji metodiky výuky

SMILKOVÁ, Oxana

Basic information

Original name

Metaforický trénink jako způsob praktické výchovy Umělce: k vývoji metodiky výuky

Name in Czech

Metaforický trénink jako způsob praktické výchovy Umělce: k vývoji metodiky výuky

Name (in English)

Actor´s Metaphorical Training as the Method of Professional Education of Artist

Authors

SMILKOVÁ, Oxana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

první. Brno, Tendence v současném herectví a herecké pedagogice, p. 58-67, 157 pp. 2017

Publisher

Janáčkova akademie múzických umění v Brně

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

60403 Performing arts studies

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

Organization unit

Theatre Faculty

ISBN

978-80-7460-128-6

Keywords (in Czech)

metaforická metoda; herectví; pedagogika; herecký trénink; Oxana Smilková

Keywords in English

metaphorical method; acting; actor´s training; Oxana Smilková

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 20/3/2018 10:20, doc. MgA. Marek Hlavica, Ph.D.

Abstract

V originále

Jedním z klíčových pedagogických úkolů ve vzdělávání profesionálních herců je tvorba vlastní herecké techniky. Tento proces studentského sebepoznávání herectví jako materiálu pro tvorbu živých charakterů vyžaduje transformaci hercovy osobnosti, aby byl schopen vnímat autorův svět, adaptovat ho a porovnat se současným moderním světem. Pozornost příspěvku je zaměřena na kreativní dialog mezi studentem a autorem hry sloužící k vytváření rolí.

In English

One of the key pedagogical tasks in the education of a professional actor is creating one´s own acting technique. The process of a student´s self-recognition of acting as material for creating living characters requires the transformation of an actor´s personality to a being that is able to perceive the author´s world, to adopt him and to compare him with the modern contemporary world. The attention in lessons is focused on the creative dialogue between the student and the author of the play for creating roles. During the first years students themselves act as an author in the excercises, recognizing and examining their personality from all sides in the process of the play, while later they focus on the playwright whose art they can "translate" from literary structures into the language of acting. Continuously changing and developing modern literature requires actors to change the process of this "translating", which leads to new "techniques of interpreting" for which "psychological motivation of the act" is not enough. For several years our studio has been dealing with, searching and finding these techniques, both in actors training and in the education of an actor´s personality. Our "metaphoric technique" has been based on this process.