V originále
Prezentovaná kniha Oxany Smilkové je mimořádná v kontextu publikací, věnovaných divadelní pedagogice. Je jiná. Neobvyklá. Formou strhujícího upřímného dialogu autorka zkoumá složité problémy profesionální výchovy moderního činoherního herce. Jde o výchovu osobností umělce nejen jako řemeslníka a jako tvůrce - artista - duchovního lídra, ve kterém lidské „Já“ je podřízené vysokým duchovním cílům. Kniha uchvacuje paradoxností analýzy, hloubkou znalosti problém a emocionálností výkladu materiálu. Beze sporu, je to zpověď… Zpověď tvůrce. Vášnivá. Čestná. Je v ní dokonale zachycená celá paleta vztahů mezi budoucím hercem a pedagogem od přijímacích zkoušek až k absolventské roli. A hlavně je v ní opodstatněná unikátní metoda výuky, která je zaměřená na analýzu herecké smyslné apercepce, na způsoby rozvíjení v hercovi básnického metaforického vnímaní, které jediné zvětšuje a formuje potenciál umělecké osobností. A k tomu je nabízená i nová herecká technika - metaforický trénink. Kniha je určena studentům divadelních škol, hercům, pedagogům, režisérům, teatrologům, a všem těm, kterým není lhostejné Divadlo. Všem, kdo vidí v divadle nejenom způsob pobavení, ale unikátní příležitost humanizace naše civilizace osobností tvořícího na jevišti.
Anglicky
In the context of publications focusing on theatre pedagogy, the hereby presented book writen by Oxana Smilková is exceptional. It is different. Unusual. The author writes in the form of stirring and sincere dialogue and examines complicated problems of the professional education of drama actor as a creator - artist - spiritual leader, in whom the human Self is subordinated to the higher sacred goals. The book mesmerizes with the paradoxical analysis, with the depth and emotionality of the interpretation of the materials. Without a doubt it is a confession... The confession of the creator. Passionate. Honest. The confession in which a variety of relationships between the future actor and the teacher, from the moment of entrance exam to one´s role in the graduation production, is perfectly captured. And, most importantly, the publication offers a new, unique method of teaching, which aims to develop actor´s metaphorical perception, and proposes a new technique of acting. The book is intended for student of academies o performing arts, for actors, teacher, directors, theatrologists, and for anyone, who is not indefferent to Theatre.