SPITZBARDT, Wolfgang. Kolik jazyků umíš, tolikrát jsi hercem: úvaha o významu jazykové výuky a výchovy v rámci herecké výchovy (The Number of Languages You Know Is the Number of Times You Are an Actor: The Importance of Language Education in Actor's Training). In Tereza Konývková. Tendence v současném herectví a herecké pedagogice. 1st ed. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2017, p. 72-79. ISBN 978-80-7460-128-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Kolik jazyků umíš, tolikrát jsi hercem: úvaha o významu jazykové výuky a výchovy v rámci herecké výchovy
Name (in English) The Number of Languages You Know Is the Number of Times You Are an Actor: The Importance of Language Education in Actor's Training
Authors SPITZBARDT, Wolfgang (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Tendence v současném herectví a herecké pedagogice, p. 72-79, 8 pp. 2017.
Publisher Janáčkova akademie múzických umění
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 60403 Performing arts studies
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
Organization unit Theatre Faculty
ISBN 978-80-7460-128-6
Keywords in English language teaching; bible; Hebrew; Josef Karlík; actor's training
Tags RIV
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. MgA. Marek Hlavica, Ph.D., učo 5202. Changed: 20/3/2018 10:20.
Abstract
Autor se věnuje významu jazykové výuky a výchovy. Vychází z předpokladu, že herecká performance je komunikační performance, tedy komplexní jazykový výkon v nejširším významu slova. Ve vztahu k teorii Josefa Karlíka autor upozorňuje na společné vlastnosti hereckého a jazykového projevu na základě hebrejské, biblické tradice tvůrčího slova. Herectví tak lze pojímat jako velmi komplexní akt překladu. Jazyková výuka a výchova je tedy nezbytnou integrální součástí herecké výchovy a měla by být obsažena v komplexním humanistickém vzdělávání na institucích vyššího stupně vzdělávání. Autor na závěr reflektuje význam vzdělávání, nebo lépe ztrátu humanistických ideálů vzdělávání v současné společnosti.
Abstract (in English)
The author of the paper deals with the importance of language teaching and education, sometimes underestimated. Proceeding from the assumption that an actor's performance is a communicative performance, i.e. complex language performance in the widest sense of the word. Referring to Pofessor Josef Karlík's approach to language teaching, the author points out common features of language and acting performances on the basis of an old Hebraic, or rather the biblical concept of the creative word. He arrives at the conclusion that the acting performance can be perceived as very complex act of translating. Thus he concludes that it is necessary to approach language teaching and education as an integral part of acting education, which should be included in complex humanist education at institutes of higher education. The author continues with a short reflection about the importance of education, or rather about the loss of the humanist ideals of educations in contemporary society.
PrintDisplayed: 28/4/2024 19:17