D 2017

Kolik jazyků umíš, tolikrát jsi hercem: úvaha o významu jazykové výuky a výchovy v rámci herecké výchovy

SPITZBARDT, Wolfgang

Basic information

Original name

Kolik jazyků umíš, tolikrát jsi hercem: úvaha o významu jazykové výuky a výchovy v rámci herecké výchovy

Name (in English)

The Number of Languages You Know Is the Number of Times You Are an Actor: The Importance of Language Education in Actor's Training

Authors

SPITZBARDT, Wolfgang (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Tendence v současném herectví a herecké pedagogice, p. 72-79, 8 pp. 2017

Publisher

Janáčkova akademie múzických umění

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

60403 Performing arts studies

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

Organization unit

Theatre Faculty

ISBN

978-80-7460-128-6

Keywords in English

language teaching; bible; Hebrew; Josef Karlík; actor's training

Tags

RIV

Tags

Reviewed
Změněno: 20/3/2018 10:20, doc. MgA. Marek Hlavica, Ph.D.

Abstract

ORIG EN

V originále

Autor se věnuje významu jazykové výuky a výchovy. Vychází z předpokladu, že herecká performance je komunikační performance, tedy komplexní jazykový výkon v nejširším významu slova. Ve vztahu k teorii Josefa Karlíka autor upozorňuje na společné vlastnosti hereckého a jazykového projevu na základě hebrejské, biblické tradice tvůrčího slova. Herectví tak lze pojímat jako velmi komplexní akt překladu. Jazyková výuka a výchova je tedy nezbytnou integrální součástí herecké výchovy a měla by být obsažena v komplexním humanistickém vzdělávání na institucích vyššího stupně vzdělávání. Autor na závěr reflektuje význam vzdělávání, nebo lépe ztrátu humanistických ideálů vzdělávání v současné společnosti.

In English

The author of the paper deals with the importance of language teaching and education, sometimes underestimated. Proceeding from the assumption that an actor's performance is a communicative performance, i.e. complex language performance in the widest sense of the word. Referring to Pofessor Josef Karlík's approach to language teaching, the author points out common features of language and acting performances on the basis of an old Hebraic, or rather the biblical concept of the creative word. He arrives at the conclusion that the acting performance can be perceived as very complex act of translating. Thus he concludes that it is necessary to approach language teaching and education as an integral part of acting education, which should be included in complex humanist education at institutes of higher education. The author continues with a short reflection about the importance of education, or rather about the loss of the humanist ideals of educations in contemporary society.
Displayed: 10/11/2024 02:20