2017
Anxious Affinities: How Theatrical Performance Can Generate a Platform for Interpersonal Dialogue
MOTAL, JanZákladní údaje
Originální název
Anxious Affinities: How Theatrical Performance Can Generate a Platform for Interpersonal Dialogue
Autoři
MOTAL, Jan (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Slovenské divadlo / The Slovak Theatre, 2017, 0037-699X
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60403 Performing arts studies
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Divadelní fakulta
Klíčová slova anglicky
embodied mind; theatre performance; dialogue; existence; death anxiety; representation
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 5. 3. 2018 10:57, doc. MgA. Jan Motal, Ph.D.
Anotace
V originále
The article combines both philosophical and psychological approaches to argue that art and theatre performance especially can be grasped as a revelation of the universal and basic human concern, which is existential anxiety. The author presents an opinion, that via performative acts on stage, spectators and performers/actors are interconnected in hermeneutic situation (Hans-Georg Gadamer), in which they play their existential experience. Therefore, the universal death anxiety (Irvin D. Yalom) can be understood as a possible platform for interpersonal and intercultural dialogue (Martin Buber). The article concludes, that archetypes (Carl Gustav Jung) are such a place for mutual understanding, representing both mental and physical answers to the basic existential experience of humankind.