J 2017

Anxious Affinities: How Theatrical Performance Can Generate a Platform for Interpersonal Dialogue

MOTAL, Jan

Základní údaje

Originální název

Anxious Affinities: How Theatrical Performance Can Generate a Platform for Interpersonal Dialogue

Autoři

MOTAL, Jan (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Slovenské divadlo / The Slovak Theatre, 2017, 0037-699X

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60403 Performing arts studies

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Divadelní fakulta

DOI

http://dx.doi.org/10.1515/sd-2017-0018

Klíčová slova anglicky

embodied mind; theatre performance; dialogue; existence; death anxiety; representation

Štítky

RIV

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 5. 3. 2018 10:57, doc. MgA. Jan Motal, Ph.D.

Anotace

V originále

The article combines both philosophical and psychological approaches to argue that art and theatre performance especially can be grasped as a revelation of the universal and basic human concern, which is existential anxiety. The author presents an opinion, that via performative acts on stage, spectators and performers/actors are interconnected in hermeneutic situation (Hans-Georg Gadamer), in which they play their existential experience. Therefore, the universal death anxiety (Irvin D. Yalom) can be understood as a possible platform for interpersonal and intercultural dialogue (Martin Buber). The article concludes, that archetypes (Carl Gustav Jung) are such a place for mutual understanding, representing both mental and physical answers to the basic existential experience of humankind.
Zobrazeno: 10. 11. 2024 06:45