MOTAL, Jan. Anxious Affinities: How Theatrical Performance Can Generate a Platform for Interpersonal Dialogue. Slovenské divadlo / The Slovak Theatre. 2017, roč. 65, č. 3, s. 316-326. ISSN 0037-699X. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1515/sd-2017-0018.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Anxious Affinities: How Theatrical Performance Can Generate a Platform for Interpersonal Dialogue
Autoři MOTAL, Jan (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Slovenské divadlo / The Slovak Theatre, 2017, 0037-699X.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60403 Performing arts studies
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Divadelní fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.1515/sd-2017-0018
Klíčová slova anglicky embodied mind; theatre performance; dialogue; existence; death anxiety; representation
Štítky RIV
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: doc. MgA. Jan Motal, Ph.D., učo 5807. Změněno: 5. 3. 2018 10:57.
Anotace
The article combines both philosophical and psychological approaches to argue that art and theatre performance especially can be grasped as a revelation of the universal and basic human concern, which is existential anxiety. The author presents an opinion, that via performative acts on stage, spectators and performers/actors are interconnected in hermeneutic situation (Hans-Georg Gadamer), in which they play their existential experience. Therefore, the universal death anxiety (Irvin D. Yalom) can be understood as a possible platform for interpersonal and intercultural dialogue (Martin Buber). The article concludes, that archetypes (Carl Gustav Jung) are such a place for mutual understanding, representing both mental and physical answers to the basic existential experience of humankind.
VytisknoutZobrazeno: 24. 4. 2024 14:25