SÝKORA, Pavel. Polyfonie, nebo monodie? Gesualdovo řešení principu meraviglia. Opus musicum. 2017, roč. 49, č. 2, s. 6-15. ISSN 0862-8505.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Polyfonie, nebo monodie? Gesualdovo řešení principu meraviglia
Název anglicky Polyphony or monody? Gesualdo’s solution to the principle of meraviglia
Autoři SÝKORA, Pavel (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Opus musicum, 2017, 0862-8505.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60400 6.4 Arts
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Hudební fakulta
Klíčová slova anglicky Mannerism; late Renaissance; Ferrara; chromaticism; polyphony; emotionality; destruction; order
Změnil Změnil: doc. PhDr. Petr Lyko, Ph.D. et Ph.D., učo 5794. Změněno: 2. 4. 2018 15:09.
Anotace
Tématem studie je uplatnění chromatiky v hudbě období pozdní renesance (manýrismu) pro vyjádření vášní obsažených v textu. Zatímco členové florentské Cameraty tvrdili, že pro princip mitazione delle parole je vhodná pouze doprovázená monodie, Carlo Gesualdo nadále rozvíjel vícehlasou techniku vrcholné renesance. Do ní vstupují chromatické principy, jimiž se inspiroval během svého pobytu ve Ferraře v letech 1594–96. Nabízí se paralela se soudobou marinistickou poezií, jejímž cílem je vyvolat v posluchači údiv (meraviglia). Vzhledem k tomu, že manýristické umění je mnohými teoretiky napadáno jako povrchní či destruktivní, autor tohoto textu poukazuje na skutečnost, že Gesualdo vyjadřoval uvedenými prostředky též tematiku duchovní, čímž přispěl ke vzniku nového barokního slohu.
Anotace anglicky
The study focuses on the use of chromaticism in the music of the late Renaissance (Mannerism) to express passions included in a text. While the members of Florentine Camerata argued that the principle of imitazione delle parole is suitable only for accompanied monody, Carlo Gesualdo continued to develop polyphonic technique of the high Renaissance. His technique is interfered with chromatic principles for which he found inspiration during his stay in Ferrara in 1594–1596. A parallel may be drawn with the contemporary Mannerist poetry which aimed to provoke astonishment (meraviglia) in the audience. With respect to the fact that Mannerist art is regarded by many theoreticians as superficial or destructive, the author of this text points out the fact that Gesualdo used the mentioned means to express also sacred themes by which he contributed to the formation of a new style of Baroque.
VytisknoutZobrazeno: 20. 7. 2024 17:27