2010
Scénografie. Zapomenutá kapitola tvorby Jaroslava Grunta
MATULOVÁ, JitkaZákladní údaje
Originální název
Scénografie. Zapomenutá kapitola tvorby Jaroslava Grunta
Název česky
Scénografie. Zapomenutá kapitola tvorby Jaroslava Grunta
Název anglicky
Stage design. A forgotten chapter in the creative work of Jaroslav Grunt
Autoři
Vydání
Vydání první. Brno, Jarosllav Grunt. 1893-1988, od s. 34-39, 6 s. 2010
Nakladatel
Obecní dům Brno, o.s.
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
ISBN
978-80-904806-0-5
Klíčová slova česky
scénografie v meziválečném Československu; Národní divadlo Brno; Jindřich Honzl; Jaroslav Grunt
Klíčová slova anglicky
set design in interwar Czechoslovakia; the National theatre in Brno; Jindřich Honzl; Jaroslav Grunt
Změněno: 1. 12. 2017 14:56, Mgr. Jitka Ciampi Matulová
V originále
Architekt a návrhář nábytku, Jaroslav Grunt, spolupracoval s profesionálním divadlem mezi lety 1929-1931. V této době navrhl výpravu pěti činoherních dramat pro české divadlo v Brně. S odstupem času upadly jeho práce takřka v zapomění. On sám nepokládal za důležité archivovat své scénické návrhy a tak je pravděpodobně většina obrazové dokumentace k jeho scénografické tvorbě ztracena. Gruntovy scénické kompozice charakterizovala estetická vytříbenost a dramatická funkčnost. Progresivita jeho vyjadřovacích prostředků se projevila v rovině esteticky vybrané formy detailů scény. Z hlediska inovativního řešení divadelního prostoru výtvarník naopak setrvával ve spojení s tradicí.
Anglicky
Architect and furniture designer, Jaroslav Grunt, came to the professional theatre about over the years 1929-1931. In this time he designed five dramatic stage designs for the Czech language Brno stage. His creative work for theatre have more or less slipped into the obtivion of theatre history. Grunt himself was not concerned with archiving his design projects and the majority of his designs as well as additional a pictorial documentation are in all probability lost. Grunts stage compositions characterised aesthetic retinement and a dramatic functional character. The progressiveness of Grunts expressive means are apparent on the aesthetic level of the chosen forms of the details of the scenes. From the perspective of the innovative design of the theatre space the artist in contrast persevered in a connetion with tradition.